کارگاه آموزشی مشاوران شیردهی برگزار شد

۱۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۴۰۹۲۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۱
کارگاه آموزشی مشاوران شیردهی برگزار شد

امروزه ارتباطات خانوادگی بویژه در کلان شهرها کمتر و ابعاد خانوارهای ایرانی کوچک شده و مانند گذشته نمی توان چندان از راهنمایی هایی اعضای خانواده مانند مادربزرگ ها بهره برد ، از سوی دیگر مادران در گذشته هنگام تولد فرزند دوم خود از تجارب مراقبت کودک فرزند اول استفاده می کردند اما با افزایش تعداد خانواده های تک فرزندی دیگر نمی توان این تجربه را از نسلی به نسل های بعد انتقال داد  . با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و تاثیر آن بر سلامت  افراد ، حمایت از تغذیه با شیرمادر باید در طول دو سال اول زندگی کودک ادامه یابد و نباید به دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان محدود شود . به این منظور لازم  است در کنار سایر خدمات بهداشتی و درمانی، دسترسی به خدمات مشاوره شیردهی نیز فراهم شود .

مشاوره شیردهی نوعی مشاوره تخصصی است که با رویکرد حل مساله ؛ ضمن تأکید به مواردی از قبیل مزایای شیرمادر، مادر را در رفع موانع و مشکلات شیردهی یاری نموده و راهنمایی های لازم در زمینه تداوم شیردهی را به او ارائه مینماید.  بنابراین برای حل مشکلات شیردهی، برنامه ریزی برای آموزش مربیان شیردهی در سطح کشور ضرورت دارد ، در این راستا تربیت مشاورین شیردهی با هدف ارتقاء کیفیت مشاوره های شیردهی، مداخله ای است که علاوه بر افزایش توانمندی شیردهی مادر، گامی موثر در راستای ارتقاء و بهبود شاخص های تغذیه با شیر مادر خواهد بود.

دوره آموزشی  مشاورین شیردهی جهت ارائه خدمات تخصصی ، کمک و حمایت مادران وخانواده ها طبق برنامه های ابلاغی اداره سلامت کودکان وزارت متبوع در دانشگاه علوم پزشکی اراک  از سال 1401 شروع و  در راستای  راهبردهای برنامه صیانت از جمعیت دانشگاه " گسترش خدمات ارتقای رشد وتکامل همه جانبه کودکان در حال توسعه می باشد که نتایج تاثیر گذاری در بهبود کیفی خدمات ترویج تغذیه با شیر مادر داشته است . حمایتهای ضروری و ارایه توصیه های لازم  استاندارد به مادران در طول بارداری و نیز ایجاد انگیزه و تحکیم اعتماد به نفس و رفع نگرانی های مادران برای شروع و تداوم تغذیه با شیر مادر لازم است تا دسترسی شیرخواران رابه شیر مادرشان افزایش یابد..

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 شنبه 16 دی ماه 1402

کلید واژه ها: شیردهی مشاوره شیردهی مادر شیر مادر تغذیه شیر مادر شیر تغذیه شیر تغذیه لازم مادران


نظر شما :