کم تحرکی و زیانهای جبران ناپذیر آن‌ در دانش آموزان

۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۴۱۰۵۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۹
متعاقب پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش شهرها و زندگی شهر نشینی ، تراکم افراد جمعیت و کمبود فضاهای سبز میزان تحرک و فعالیت بدنی افراد کاهش یافته است.
کم تحرکی و زیانهای جبران ناپذیر آن‌ در دانش آموزان

به گزارش وب دا مرکزی ، دکتر زیلابی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: چهار گروه بیماریهای قلبی، دیابت ، سرطان و بیماریهای تنفسی سر دسته بیماری های غیرواگیر به شمار می روند و فعالیت بدنی مناسب و منظم نه تنها با عث پیشگیری از ابتلاء  به این بیماریها و دیگر بیماریهای غیر واگیر شده بلکه بر روی سایر عوامل خطرساز ایجاد کننده این بیماریها مانند فشارخون، چربی خون، اضافه وزن و چاقی، استرس،  مصرف دخانیات و متغیرهای مرتبط به ترک دخانیات نیز اثرات مفید و ثابت شده ای دارد. 
وضعیت فعالیت بدنی دانش آموزان در ایران بهیچ  وجه مطلوب نمی باشد و تأسف بارتر اینکه روند کم تحرکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی تا متوسطه اول و دوم بتدریج بیشتر می شود  به گونه ای که در سال تحصیلی گذشته تعداد 56988 نفر مراقبت های لازم را دریافت کرده که از این تعداد 22795 نفر دارای فعالیت بدنی نامناسب هستند که معادل 40% دانش آموزان معاینه شده است. بعبارتی روند آموزشی و شیوه تربیتی در خصوص اتخاذ شیوه زندگی سالم از منظر فعالیت بدنی و اجتناب از کم تحرکی بهیچ وجه قابل قبول نمی باشد. از آن جهت که انسان سالم، محور  توسعه سالم و فراگیر خواهد بود لذا میزان کم تحرکی و متعاقب آن اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و نوجوانان ، یکی از مشکلات مهمی است که در صورت عدم چاره اندیشی مناسب، زیانهای جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی را در آینده نه چندان دور متوجه خانواده ها و کشور خواهد کرد.
مدارس محیط خوبی برای آموزش زندگی پر تحرک و داشتن فعالیت بدنی روزانه منظم در زندگی نوجوانان و دانش آموزان است. از آن جهت که دوره کودکی و نوجوانی مرحله ای حساس در زندگی افراد است مشکل کم تحرکی در این سنین بیشتر نگران کننده است . چون آداب و رفتارهای اتخاذ شده در کودک و نوجوان نهادینه شده و بصورت عادت می تواند سراسر عمر وی را تحت تأثیر قرار دهد . 
تربیت بدنی و مهارتهای اولیه حرکتی و تمرینهای هوازی ، قدرتی و استقامتی باید در ضمن دوره های مختلف به دانش آموزان آموزش داده شود و بعنوان یکی از اهداف اصلی تشویق دانش آموزان به داشتن زندگی فعال و پر تحرک در متن زندگی روزانه و اجتناب از کم تحرکی،  تکرار و عملیاتی ساختن مفهوم و انجام  فعالیت بدنی مطلوب  روزانه در هر زمان و مکان مقتضی باشد. تذکر  این مطلب توسط معلمان و دبیران  سایر دروس مانند ریاضی،  علوم، ادبیات و غیره و  در ضمن  کلاس درس  نیز بر نهادینه شدن  زندگی پر تحرک بی اثر نمی باشد.  چرا که شخص سالم و تندرست می تواند در هر جایگاه شغلی ارائه دهنده خدمات مطلوب و کارا به جامعه باشد. 
در همین راستا اجرای برنامه تمرینات کششی در کلاس ضمن اثرات مفید جسمی – روانی در دانش آموزان که باعث زدودن خستگی ناشی از بی تحرکی در پشت میز و تمدد اعصاب در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی می شود ، می تواند بهانه ای برای تذکر به فعالیت بدنی و زندگی همراه با تلاش و حرکت باشد و مطالب مربوط به شیوه زندگی سالم و سلامتی در خلال دقایق صرف شده برای تمرینات کششی به دانش آموزان ارائه گردد .
میزان زمان در نظر گرفته شده جهت اجرای تمرینات کششی در کلاس در حد 3 تا 5 دقیقه در هر زنگ کلاسی با تشخیص معلم طبق پوستر تمرینات کششی در کلاس اجرا می گردد. دو نفر از دانش آموزان بعنوان راهنما حرکات کارشناسی شده تمرینات کششی را در کلاس اجرا می کنند.  این امر بصورت دوره ای و حداقل دو زنگ از کلاس شامل همه دانش آموزان کلاس خواهد شد و در صورت مدیریت درست معلمان بعنوان ناظر در کلاس ، آداب نظم و هماهنگی، مدیریت و رهبری، انضباط گروهی،  مشارکت اجتماعی و کار تیمی علاوه بر اطلاعات  مفید و  هدفمند مرتبط به فعالیت بدنی و زندگی پر تحرک  همراه با شادی، نشاط و  رفع خستگی  دانش آموزان، ایجاد نگرش مثبت نسبت به فعالیت بدنی و احساس شادابی در جسم و روان را در پی خواهد داشت . این احساس ضمن ایجاد اثرات مثبت لحظه ای، وقتی  با تشویق معلمین  و بیان گزاره های علمی و منطقی از پیش تعیین شده در کلاس همراه گردد، به تدریج  زمینه ساز نگرش مثبت  به زندگی همراه با فعالیت بدنی منظم و اجتناب از کم تحرکی ، در دانش آموزان منجر  خواهد شد.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

شنبه 23 دی ماه 1402

کلید واژه ها: کم تحرکی معاون بهداشتی بیماری های قلبی بیماری های غیرواگیر فعالیت بدنی تمرینات کششی


نظر شما :