چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۳ کد : ۴۱۴۵۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۸
چهاردهمین دوره پویش سلامت با محوریت تغذیه از یکم بهمن ماه آغاز و تا ۱۵ بهمن ماه ادامه دارد که در این پویش به مصرف نمک و لبنیات پرداخته می‌شود.
چهاردهمین پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم

به‌گزارش وب دا مرکزی، به نقل از صدا و سیمای استان مرکزی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهاردهمین دوره پویش سلامت با محوریت تغذیه از یکم بهمن ماه آغاز و تا ۱۵ بهمن ماه ادامه دارد که در این پویش به مصرف نمک و لبنیات پرداخته می‌شود.


زیلابی افزود: در چند دهه اخیر بیماری‌های مرتبط با کمبود ید تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده به طوری که در گذشته در گردن افراد برجستگی‌هایی با عنوان گواتر وجود داشت و ید مواد غذایی بسیار کم بود.


او گفت: میزان مصرف نمک برای هر ایرانی با حدود ۷ تا ۱۰ گرم بسیار بالا است بنابراین توصیه می‌شود مردم از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: اگر میزان ید در بدن پایین باشد ضریب هوشی افراد پایین و سبب سقط‌های خودبه خودی در دوران بارداری و بیماری ناشنوایی و نابینایی در نوزادان می‌شود.


زیلابی با بیان اینکه در حوزه لبنیات تبلیغات سو انجام شده در حالیکه لبنیات به ویژه شیر برای بدن ضروری است، گفت: میزان مصرف شیر در کودکان کمتر شده و از ۳ و ۶ دهم لیوان در روز به ۲ و ۶ دهم لیوان در روز رسیده که از استانداردهای جهانی بسیار پایین است.


او گفت: یک منبع اصلی برای تامین کلسیم بدن شیر و لبنیات است و باید در برنامه غذایی افراد باشد.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: معاون بهداشتی پویش سلامت محوریت تغذیه مصرف نمک و لبنیات استانداردهای جهانی


نظر شما :