پیام تبریک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بمناسبت روز جهانی بهداشت

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۶ کد : ۴۲۷۵۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱
روز ۱۸ فروردین(۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین گردیده است. در سال ۱۹۴۸ میلادی ، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید . همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. روز جهانی بهداشت مناسبتی است که هر سال مصادف با تاسیس سازمان جهانی بهداشت گرامی داشته می شود.
پیام تبریک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بمناسبت روز جهانی بهداشت

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر زیلابی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت:  سلامتی موضوعی مهم و دغدغه ای همگانی است که برای تمام مردم از اهمیت وافری برخوردار است. روز جهانی بهداشت در بردارنده مضامینی فراتر از یک روز مناسبتی بوده و فرصتی برای تمرکز تمام دنیا بر روی جنبه های مهم بهداشت جهانی است.

 سال ۲۰۲۴ مصادف با هفتادوششمین سالگرد تأسیس WHO است و شعار «سلامت من، حق من» به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت انتخاب شده است و بر حمایت از حق هر فرد در هر جایی برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش و اطلاعات، همچنین آب نوشیدنی ایمن، هوای تمیز، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کاری مناسب و محیطی و آزادی از تبعیض تاکید دارد.

علت انتخاب این شعار از سوی سازمان بهداشت جهانی این است که بیماری‌ها و فاجعه‌های بهداشتی به عنوان عوامل اصلی مرگ و ناتوانی مطرح و در کنار آن منازعات و جنگ‌ها نیز موجب مرگ، درد، گرسنگی و استرس روانی می‌شوند. استفاده از سوخت‌های فسیلی همزمان، بحران‌های اقلیمی را شدت بخشیده و حق استفاده از هوای تمیز را برای ما را از بین می‌برد، به طوریکه آلودگی هوا هر ۵ ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد.

شورای سلامت سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داده است که ۱۴۰ کشور حق سلامت را به عنوان حق بشری در قانون اساسی خود نشان دهند، اما کشور‌ها قوانین را تصویب و اجرا نمی‌کنند تا این اطمینان به وجود بیاید که جمعیت آنها حق دسترسی به خدمات بهداشتی دارند.

اینجانب ضمن عرض تبریک روز جهانی بهداشت به همه خادمان و متولیان حوزه سلامت در  سازمان ها و مراکز بهداشتی فعال در استان مرکزی بویژه تمامی مدیران، پزشکان، پرستاران، کارشناسان، بهورزان، کارآموزان و کارورزان مراکز بهداشتی و درمانی کشور؛ توفیق روز افزون، سلامت و موفقیت را برای تمامی این عزیزان از خداوند منان خواستارم.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 شنبه 18 فروردین ماه 1403

کلید واژه ها: معاونت بهداشت سلامت من روز جهانی بهداشت مراکز بهداشتی


نظر شما :