معاون بهداشت استان مرکزی در همایش روز ماما؛ نقش کلیدی خدمات مامایی در جوانی جمعیت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۴ کد : ۴۳۵۶۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۸۴
دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بر نقش کلیدی ماما در تامین سلامت مادران و نوزادان،بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی از زندگی مشترک و همچنین حفظ جوانی جمعیت، تاکید کرد.
معاون بهداشت استان مرکزی در همایش روز ماما؛ نقش کلیدی خدمات مامایی در جوانی جمعیت

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در همایش هفته ملی جوانی جمعیت و گرامیداشت روز جهانی ماما، گفت: مراقبتهایی که به عنوان خدمات  مامایی در کشور ارائه می‌شود، بسیار ارزشمند است و روز بروز تاثیر آن بر سلامت جامعه بیشتر خواهد شد.
دکتر زیلابی افزود: شعار امسال روز ماما، «هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت»، است، می‌بایست ما قدردان زحمات این قشر عزیز باشیم چرا که حتی در صعب‌العبورترین نقاط و محروم ترین مناطق استان در حال ارائه خدمت به گروههای اسیب پذیر مادر و نوزاد هستند.
وی افزود: ماماها نه فقط در حوزه بهداشت که در حوزه امیدآفرینی و کرامت مادری و نجات فرزندان از سقط در جامعه نقش دارند. بحث جوانی جمعیت برای همه ما بسیار جدی است و در زمینه حفظ سلامت مادر باردار، نوزاد و کاهش مرگ و میر  دراین گروه، شاغلین مامایی تاثیر گذار هستند ،به واسطه تلاش این همکاران  در  شاخص‌های سلامت خانواده رشد قابل توجهی داشته ایم آنچه که در آینده ای کوتاه با آن مواجه هستیم،روند سالمندی جمعیت و ترکیب  ناهماهنگ  هرم جمعیتی است که لزوم مداخله به هنگام در بروز این  شرایط مهم ، وظیفه همه ما را سنگین تر می‌کند.
دکتر زیلابی؛با  عنایت به  اهمیت گرامیداشت روز جهانی ماما، این روز  را فرصتی مناسب برای بیان چالش‌ها و آسیب‌های حرفه‌ای آنها دانست و افزود:گرچه فعالین این حوزه و  انجمن صنفی مامایی مسائل این رشته را پیگیری می‌کنند، اما در کنار آنها تریبون دانشگاه نیز برای طرح مطالبات این قشر زحمتکش مناسب است.
معاون بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: در سراسر استان مرکزی بیش از 500 ماما مشغول به فعالیت هستند و نقش آنها در مراقبت های گروه های سنی  از جنینی تا سالمندی در سلامت خانواده نیز تعریف شده است. لازم است  به نقش مشاوره ماماها برای فرهنگسازی  جوانی جمعیت در راستای اجرای  قانون حمایت از خانواده توجه ویژه تری شود و در این راستا، چرا که ماماها به عنوان خط اول ارائه خدمات به زنان و خانواده ، نقش مهم و کلیدی در حوزه جوانی جمعیت دارند.
گفتنی است در پایان این مراسم ویژه  از ماماهای منتخب دانشگاه با اهدا لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد. 
انتهای پیام/

کلید واژه ها: همایش روز ماما هفته جوانی جمعیت معاونت بهداشت روستاهای شهر اراک تقدیر


نظر شما :