اجرای دقیق قانون ‌جوانی‌ جمعیت باید اولویت مهم دستگاه‌ها باشد

۰۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۳ کد : ۴۳۷۶۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۰
دبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه جمعیت جوان اساس توسعه و آبادانی هر جامعه است و باید حفظ و صیانت شود، گفت: بی‌شک حضور مسئولانه همه دستگاه‌ها و درک درست از شرایط موجود و آینده ایجاب می‌کند حمایت و اجرای دقیق قانون جوانی جمعیت در راس امور و اولویت مهم قرار بگیرد.
اجرای دقیق قانون ‌جوانی‌ جمعیت باید اولویت مهم دستگاه‌ها باشد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر زیلابی معاون بهداشت و دبیر قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: کشور ایران دارای وسعت بسیار زیاد و همچنین معادن غنی و صنایع گسترده می باشد از طرفی  نرخ باروری ایران در حال کاهش می باشد تجربه کشورهایی مانند  فنلاند، سوئد و آلمان و ... که نرخ باروری آنها به سمت منفی شدن پیش رفته است نشان می دهد در راستای رفع موانع کاهش نیروی انسانی و نیروی کار مجبور به پذیرش مهاجر شده اند و در صورتی که نرخ باروری همچنان در کشور ما نیز کاهش یابد طبیعتا به سمت و سوئی خواهیم رفت که مجبور به مهاجرپذیری شویم که این موضوع می تواند بر فرهنگی و ماهیت جامعه ما بسیار تاثیر گزار باشدو قابل تامل است.

وی افزود: درحال حاضر، استان مرکزی  با چالش های جدی مسائل جمعیتی همچون تاخیر در ازدواج، تاخیر در فرزندآوری، عدم تمایل به فرزندآوری، تک فرزندی، قانع بودن به دو فرزندی، افزایش  ناباروری،روند صعودی متوسط سن ازدواج در سال های اخیر و تاخیر طولانی در تولد فرزند اول ) بیش از 5 سال پس از ازدواج ( و همچنین فواصل طولانی بین تولد فرزندان مواجه شده است. این مسائل منجر می شود فرصت های مناسب برای بارداری اول و بارداری های بعدی از دست برود و به نوبه خود محدود شدن فرزندآوری را به دنبال داشته باشد. همچنین اگر زوجین در آغاز زندگی دارای مشکلات باروری باشند، ایجاد فاصله طولانی بین ازدواج و تولد اولین فرزند موجب خواهد شد که مشکل ناباروری برای مدت طولانی تری از نظر پوشیده بماند و طبیعتا درمان های بعدی را نیز با مشکلات بیشتری روبرو کند.

ایشان در ادامه به عملکرد قرارگاه جمعیت دانشگاه در سال گذشته اشاره کرد: معاونت بهداشتی مسئولیت دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت با زمینه سازی جهت ایجاد هماهنگی، سازماندهی و انسجام بخشی واحد در دانشگاه به منظور حسن اجرای قانون با رویکرد هوشمند سازی و شفاف سازی کلیه اقدامات اجرایی تمامی معاونتها و بخش های مختلف دانشگاه در خصوص حسن اجرای قانون را به عهده دارد. همچنین این معاونت دبیرخانه" کمیته رصد و پایش" با شرح وظایف اختصاصی انجام پایش و نظارت بر سایر کمیته های تخصصی و بررسی مشکلات و موانع سر راه اجرای قانون و جمع بندی آن و طرح در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه را به عهده دارد و 90 درصد قانون جوانی جمعیت در دانشگاه اجرایی شده است.

برخی از موارد اجرای  قانون جوانی جمعیت در معاونت بهداشتی :

- اتاقهای مادر و کودک در سال گذشته ؛ به منظور تکریم و حفظ حقوق مادر و کودک ؛ در جهت تامین فضای مناسب مادر و کودک در  شهرستانهای کمیجان؛ خنداب و آشتیان و بیمارستان امیرالمومنین فضایی جهت استراحت مادر و کودک مهیا گردید و با حضور مسئولین دانشگاهی و شهرستانی افتتاح شد.

- دوره های آموزشی در مباحث مختلف جوانی جمعیت  برای ارائه دهندگان خدمت اعم از بهورز ، مراقب سلامت ، ماما و پزشک  در سال گذشته انجام شد درصد کارکنان آموزش دیده ضمن خدمت در خصوص قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده 83 درصد بوده است.

- اجرای دستور عمل " پیشگیری و تشخیص بهنگام و درمان ناباروری در قالب نظام ارجاع "  منجر به مداخلات موثر در زمینه پیشگیری، ارزیابی مشکلات باروری، بیماریابی و درمان به موقع ناباروری می گردد. امید است با اجرای دقیق راهبردها شاهد دستیابی به کاهش ناباروری به دلیل عوامل قابل پیشگیری باشیم  سطح بندی خدمات ناباروری می تواند به دسترسی عادلانه به خدمات ناباروری و در عین حال به حداقل رساندن هزینه ها و جلوگیری از تعارض منافع در نظام سلامت کمک نماید.  

- کلاسهای  ازدواج جهت زوجین در آستانه ازدواج  به مدت شش ساعت برگزار می گردد. تغییر سرفصل های آموزشی در راستای سیاستهای جمعیتی در کلاس های ازدواج و ارتقای ساعات آموزشی از دو ساعت به شش ساعت  که سرفصل های آموزشی " اخلاق و احکام ، حقوق  و روانشناسی و فرزند آوری و فوائد بارداری " به مبحث بهداشت و سلامت  افزایش داشته است در 9 شهرستان تابعه دانشگاه خدمات مرتبط به آزمایش و آموزش به زوجین ارائه می گردد.  در سال گذشته9792 نفر از خدمات آزمایشگاهی و آموزشی کلنیک ازدواج در همه شهرستانهای تابعه دانشگاه بهره مند شدند ؛  پوشش کلاس های ازدواج 98 درصد می باشد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص رغبت جوانان به امر مهم ازدواج فرمودند تسهیل ازدواج جوانان در استان و نیاز به فرهنگ سازی و  همراهی و دغدغه مندی سازمانهای زیربط دارد. 

- در همه شهرستانهای تابعه دانشگاه در بسیج جامعه پزشکی با هدف پیشگیری از سقط عمدی جنین و حرمت سقط جنین در سال گذشته  افتتاح گردید که خدمات مشاوره ای به مادران باردارارائه می گردد.  (در سال گذشته تعداد 157 مشاوره سقط عمدی جنین صورت گرفته است که تعداد 47 نوزاد متولد شده است و مابقی مادران در دوران بارداری می باشند )

دکتر زیلابی در راستای دستیابی به اهداف ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص ممنوعیت سقط جنین، بان کرد: کارگروهی در سطح دانشگاه و در استانداری بهمنظور پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین با اهداف  اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه پزشکی-پیراپزشکی، داروخانه ها، عطاری ها، تجهیزات پزشکی و ... در بخش دولتی و خصوصی در زمینه دستورعملها، قوانین و مجازاتهای مرتبط با سقط جنین عمدی تشکیل می گردد ایشان در ادامه اهم فعالیتها و اهداف پیشگیری از سقط عمدی را به شرح ذیل توصیف کدرد: ساماندهی فرآیند کشف و شناسایی جرائم مرتبط با سقط جنین عمدی، مطابق فرآیند کشف جرم و ساماندهی فرآیند معرفی متخلفین به مراجع قضایی و پیگیری احکام صادره از سوی مراجع قضایی برای متخلفین و انجام مطالعات مرتبط در خصوص برآورد فراوانی سقط جنین عمدی، علل و عوامل تاثیرگذار و راهها و رویکردها پیشگیری  و مقابله با آن ساماندهی فرآیندهای انصراف از سقط مبتنی بر اصول مشاوره و همچنین انجام هماهنگیهای درون و برون بخشی در راستای دستیابی به اهداف ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اهم فعالیتهای کارگروه پیشگیری از سقط عمدی جنین می باشد.

دبیر قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی کار بهبود ساختار جمعیتی را کاری همه جانبه دانست و همراهی و در ادامه بیان کرد: در صورتی که همه دست اندرکاران و همه دستگاه ها با یک جدیت بیشتر تلاش نمایند و با بهبود ساختارهای اصلی می توان افزایش به جوانی جمعیت امیدوار بود.

کلید واژه ها: جوانی جمعیت معاونت بهداشت اراک دکتر زیلابی


نظر شما :