در پیامی صورت گرفت؛

لزوم ارتقای آگاهی خانواده ها نسبت به پیامدهای مصرف محصولات دخانی در نوجوانان

۰۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۹ کد : ۴۳۷۸۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۰
هفته ملی بدون دخانیات امسال از سوی وزارت بهداشت ، با شعار حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات نامگذاری شده است.
لزوم ارتقای آگاهی خانواده ها نسبت به پیامدهای مصرف محصولات دخانی در نوجوانان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: مبارزه با دخانیات، امری بین المللی است که همه کشورها نسبت به مدیریت مصرف برای به حداقل رساندن آن برنامه هایی دارند.

وی افزود: دخانیات یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان است به طوری که سالانه حدود شش میلیون نفر در جان خود را به جهت بیماری های ایجاد شده در اثر استعمال دخانیات از دست می دهند. متاسفانه در کشورمان نیز این آمار به شصت هزار نفر می رسد.
متولی بهداشت استان اذعان کرد: در دخانیات بیش از ۴۵۰۰ نوع ماده شیمیایی وجود دارد، دود بازدم یا دود دست دوم نیز حاوی بیش از ۲۵۰ ماده سمی است که برای سلامتی مضر می باشد.

وی‌ با اشاره به مضرات دود دست دوم اضافه کرد: بیشترین مواجهه افراد با دود دست دوم سالمندان و کودکان می باشند که در معرض خطر انواع  بیماری ها هستند. دخانیات در هر نوع و شکل آن زیان آور  است. مصرف دخانیات سلامت شخص مصرف ‌کننده و اشخاصی که در معرض دود حاصل از آن قرار گرفته ‌اند را تهدید می‌ کند.

دکتر زیلابی ادامه داد: متاسفانه سن مصرف سیگار در ایران به دوازده سال رسیده که زنگ خطری برای سلامت آحاد جامعه و جوانان می باشد، همچنین ۳۵ درصد دانشجویان از قلیان و دخانیات استفاده می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با توجه به اهمیت برخورداری از نسل بدون دخانیات از طریق آموزش توانمند سازی و مهارت پروری، پیشگیری از مصرف دخانیات و تقویت اجرای قوانین و مقررات کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، به بیان شعار سال ۲۰۲۴ با عنوان: حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات" و با شعار ملی: حفاظت از کودکان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که از ۵ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳، روزهای هفته ملی بدون دخانیات با عناوین ذیل در نظر گرفته شده است:
 شنبه ۵ خرداد ماه؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات. یکشنبه ۶ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان با ترویج اماکن عاری از دخانیات. دوشنبه ۷ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با قوانین بازدارنده و موثر. سه‌شنبه ۸ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان با جلوگیری از نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات. چهارشنبه ۹ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان، با جلوگیری از تولید و فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی. پنجشنبه ۱۰ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان با آموزش و توانمند سازی همگانی در برابر دخانیات.‌ جمعه ۱۱ خرداد؛ حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با آموزه‌های دینی.
دکتر زیلابی در پایان گفت: در همین راستا، همانند سنوات گذشته برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مرتبط با بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفته است که هماهنگی با سازمان ها و ارگان های مختلف در جهت آگاهی سازی و مبارزه با دخانیات، برگزاری دوره های پیشگیری از اعتیاد و همینطور تشدید نظارت بر اماکن عمومی از جمله آنهاست.

کلید واژه ها: هفته دخانیات معاون بهداشت دکتر زیلابی کودکان


نظر شما :