نگاه ویژه شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور به موضوع سلامت روان و کاهش آسیب های اجتماعی با توسعه و راه اندازی مراکز «سراج»

۰۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۹ کد : ۴۳۷۸۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۲
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: در دوران پسا کرونا و ضرورت توجه به موضوع جوانی جمعیت و افزایش آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی، توسعه و راه اندازی ۱۰۰ واحد مرکز سلامت روان جامعه نگر "سراج" در آبان ماه ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شد.
نگاه ویژه شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور به موضوع سلامت روان و کاهش آسیب های اجتماعی با توسعه و راه اندازی مراکز «سراج»

دکتر مریم چگینی رئیس گروه سلامت روان در گفتگو با روابط عمومی معاونت بهداشت، با بیان اینکه مراکز سراج برنامه ای پیشرو در تکمیل چرخه خدمات سلامت روانی و اجتماعی است، اظهار کرد: حوزه سلامت روان در جهان با چالش‌های متعددی مواجه است.

وی تشریح کرد: گران بودن هزینه‌های خدمات درمانی سلامت روان و ترس از انگ‌ و استیگما به بیماران و خانواده‌هایشان از چالش‌های حوزه سلامت روان در کشور حساب می‌آید. خدمات سلامت روان جامعه‌نگر، آخرین سطح خدمت در جهان است که امروز در ایران اسلامی فعال شده و به صورت رایگان ارائه خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: بیماران و خانواده‌های آنها به دلیل ترس و واهمه از انگ‌های احتمالی، از پیگیری درمان خود منصرف می‌شوند که این موضوع می‌تواند میزان مشکلات آنها را افزایش دهد.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی، درباره توسعه مراکز سراج (مراکز سلامت روانی - اجتماعی) در کشور، گفت: توسعه مراکز سراج ۲۷ مهر ماه سال ۱۴۰۲ در همایش تجلیل از فعالین بهداشت توسط شهید جمهور عنوان شد. ۲۳ مرکز سراج به صورت آزمایشی در کشور فعالیت می‌کردند که پس از نتایج مثبت ارزیابی‌ها و دستور ویژه رئیس‌جمهور، تعداد مراکز سراج ظرف ۴ ماه به ۱۰۰ مورد رسید.

چگینی یادآور شد: توسعه مراکز سراج بیش از حد انتظار است؛ طرح ایجاد مراکز سراج از سال ۸۲  آغاز شد اما روند پیش‌روی آن در سال گذشته استثنایی بود. افزایش تعداد مراکز سراج با مدیریت بسیار جدی دولت در وزارت بهداشت و با کمک وزارت کشور میسر شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیاز به مراکز سراج معادل یک به ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر است.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: مرکز سراج رئیس جمهور شهید معاون بهداشت اراک دکتر چگینی


نظر شما :