معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی مطرح کرد:

تاکید بر اهمیت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۰ کد : ۴۳۸۱۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۰
دکتر زیلابی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: غربالگری نوزادان مجموعه ای از فرآیندهاست که موجب تشخیص زودهنگام بیماری، درمان مناسب، و پیشگیری و یا به حداقل رساندن بروز عوارض آن است.
تاکید بر اهمیت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به برگزاری هفته جهانی کم کاری تیرویید نوزادان گفت: با توجه به ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد تولد از نظر بیماری کم کاری تیروئید، پنجم الی یازدهم خرداد به نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیروئید نامگذاری شده است. 

وی اظهار کرد: کم کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می‌تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان از عوارض جدی بیماری پیشگیری می شود.

وی بر اهمیت غربالگری نوزادان اشاره کرد و افزود: با اجرای برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم کاری تیروئید در روستاها و شهرها، پوشش بیش از ۹۷ درصد محقق شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان تصریح کرد: برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان ازسال ۱۳۸۵ دراستان و دانشگاه علوم پزشکی اراک اجرا می شود که حاصل انجام برنامه ازسال ۱۳۸۵تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۷۷۶۵ نوزاد غربالگری شده و تعداد ۱۲۲۹ بیمار کم کاری تیروئید شناسایی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: پوشش برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در دانشگاه علوم پشکی اراک ۱۰۰درصد می باشد و میزان بروز ۷.۶ درهزار تولد زنده درسال ۱۴۰۲ است. فقط درسال ۱۴۰۲ به تنهایی تعداد ۱۰۰۷۳ نوزاد غربالگری شده اند که حاصل این غربالگری شناسایی ۶۳ بیمار که تحت درمان و مراقبت دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

وی تأکید کرد: ضروری است نوزادان در روز ۳ تا ۵ تولد در مراکز نمونه گیری، مورد غربالگری و مراقبت قرار گیرند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها: هفته تیروئید نوزادان معاونت بهداشت اراک


نظر شما :