عنصر ید از ریزمغذی های مهم برای تولید هورمون توسط تیرویید است

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۲ کد : ۴۳۸۱۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۳
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: غده تیرویید یکی از مهم ترین غده های درون ریز بدن می باشد که کمبود هورمون های آن می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود.
عنصر ید از ریزمغذی های مهم برای تولید هورمون توسط تیرویید است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر پری میر شفیعی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: عنصر ید از ریزمغذی های مهم برای تولید هورمون توسط تیرویید است واز طرف دیگر، غده تیرویید یکی از مهم ترین غده های درون ریز بدن می باشد که کمبود هورمون های آن می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی شود. در نتیجه کمبود ید در رژیم غذایی روزانه می تواند باعث بروزبیماری های مهمی از جمله گواتر (بزرگ شدن غده تیرویید) کم کاری تیرویید، کوتاهی قد و عقب ماندگی ذهنی شود.
وی با اشاره به غذاهای که از منابع عالی ید محسوب می‌شود؛ گفت: کلیه غذاهای دریایی انواع ماهی ها ، میگو و ..، تخم مرغ، لبنیات بخصوص شیر گاو وماست کم چرب ، سبزی ها بخصوص سیب زمینی با پوست پخته شده، گوشت ها ، حبوبات و میوه ها منابع طبیعی ید هستند.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت همچنین در  نمک های  حاوی ید بیان کرد: نمک خوراکی باید از نوع ید دار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند.
وی اشاره کرد: نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از 6‌ماه) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.

میرشفیعی با بیان اینکه کمبود شدید ید در زنان باردار می‌تواند به کرتینیسم منجر شود، گفت: کرتینیسم وضعیتی است که به نارسایی غده تیروئید، جلوگیری از رشد جسمی، ناشنوایی، و اسپاستیسیتی منجر خواهد شد و این مشکلات در صورت تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه با مصرف مکمل‌های ید قابل درمان هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیاز روزانه بدن به ید را ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم و و مقدار مورد نیاز هر فرد به این ماده به طور متوسط در تمام طول عمر یک قاشق را چایخوری عنوان کرد و افزود: بنابراین باید مواد غذایی حاوی ید در برنامه غذایی گنجانده شود.
 

وی در آخر چند نکته را حائز اهمیت دانست و گفت: از مصرف نمک دریا که فاقد ید کافی و دارای ناخالصی است خوداری کنید. همواره به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده توجه نمایید. دقت کنید که عبارت «نمک ید دار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری شود .نمک باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

کلید واژه ها: کمبود ید هفته تیروئید معاونت بهداشت رئیس گروه بیماری های واگیر دکتر میرشفیعی


نظر شما :