در اراک؛

بیماری‌های غیرواگیردار علت ۸۳ درصد مرگ و میرها

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۲ کد : ۴۳۸۵۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۳
سمینار یکروزه پیشگیری و کنترل فشار خون ویژه پزشکان، مراقبان سلامت و کارشناسان بهداشت در استان مرکزی برگزار شد.
بیماری‌های غیرواگیردار علت ۸۳ درصد مرگ و میرها

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر زیلابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این همایش با اشاره به ضرورت توجه به ابعاد بیماری فشار خون اظهار کرد: طی سالهای گذشته با پیشرفت علم پزشکی و افزایش سطح دسترسی به بهداشت و درمان، با تشخیص‌های به موقع و درمان‌های مؤثر، مرگ و میر ناشی از بیماریهای واگیردار کاهش یافته است اما متأسفانه با تغییر سبک رفتار و زندگی افراد، بیماری‌های غیرواگیر رشد بسیار بالایی داشتند. 
وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار مرگ و میر در کشور بر اثر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیردار قابل پیشگیری رخ می‌دهد گفت: شایع‌ترین علت نارسایی کلیه، پرفشاری خون و دیابت است و بسیاری از انواع بیماری‌ قلبی و عروقی ریشه در پرفشاری و قندخون بالا دارند که اگر به موقع تشخیص داده شوند و کنترل گردند از بسیاری از مرگ و میرها پیشگیری خواهد شد.

دکتر میر شفیعی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه کنترل فشار خون باید به موقع وباکنترل دقیق ان عمرطولانی تری خواهیم داشت.  ایشان تبیین نمودند: ۸۳ درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های غیرواگیر است و بیش از۴۲درصد علل مرگ ومیرها بعلت بیماری های قلبی عروقی وفشارخون هست.سالیانه حدود۱۰۰هزارنفر بخاطر فشارخون بالا فوت می کنند.درایران ۳۲ درصد  ودراستان مرکزی۳۴درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به پرفشاری خون هستند .

وی افزود: درجهان متأسفانه ۵۰ درصد از افراد مبتلا به فشارخون از وضعیت فشارخون خود مطلع نیستند.ولی درایران ۷۵درصد افراد ازمیزان فشارخون خود آگاهی دارند. 

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت تصریح کرد: انجام غربالگری و پرفشاری خون، پایشی در راستای پیشگیری و بالا بردن آگاهی افراد است و در این راستا راهنمایی به جا و به موقع و انتقال اطلاعات و تشویق به شرکت در این پویش ملی مهمترین رویکرد ماست.  

در ادامه اساتید و اعضای هیئت علمی اقای دکتر صدوق فوق تخصص نفرولوژی وعضو هیئت علمی دانشگاه توضیحات اختصاصی کامل درخصوص فشارخون وتازه های درمان دارویی فشارخون باارائه پاورپوینت توضیحات مبسوطی ارائه داد. سپس دکتر ولی زاده درخصوص نقش تحرک بدنی در کنترل فشارخون  توضیحاتی بیان نمود و در انتها توسط دکتر راستی متخصص روانپزشک درخصوص نقش دخانیات در فشارخون مطالبی ایراد کرد. در این همایش تخصصی به بیان مهمترین محورها و موضوعات مرتبط با پیشگیری و کنترل فشارخون بالا (فاکتورهای خطر بیماری فشارخون ) پرداخته شد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: بیماری‌های غیرواگیر سمینار کنترل فشار خون معاونت بهداشت استان مرکزی دکتر زیلابی


نظر شما :