مهارت های زندگی در پیشگیری از روی آوردن کودکان و نوجوانان به دخانیات

۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۳ کد : ۴۳۸۷۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۸۴
فقدان مهارت‌ها و توانایی‌های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب‌پذیرتر کرده و آن‌ها را در معرض انواع آسیب ها قرار می‌دهد.
مهارت های زندگی در پیشگیری از روی آوردن کودکان و نوجوانان به دخانیات

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، هما سلطانی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی در هفته ملی بدون دخانیات با شعار "حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی" به نقش پیشگیرانه و اثربخش توانمندسازی و آموزش مهارتهای زندگی در این زمینه اشاره کرد و گفت: والدین می توانند با افزایش اطلاعات خود در خصوص مهارت های تصمیم گیری بموقع، قاطعیت و نه گفتن، کنترل هیجانات، کنترل و مدیریت استرس.. و آموزش این مهارت ها به فرزندان خود نقشی موثر در حفاظت از آنان داشته باشند.
وی افزود: هدف دستیابی به جامعه ای برخوردار از سواد سلامت کافی و متعهد به فرهنگ سلامت و سبک زندگی ایرانی که در آن مردم بتوانند با امید، آگاهی و مهارت کافی به صورت فردی و گروهی، نیازهای مربوط به سلامت خود، خانواده، همتایان و جامعه را تعیین کرده و با در نظر گرفتن اولویت بندی برای رفع آنها، برنامه ریزی و اقدام کنند و با خودمراقبتی، همیاری متقابل و مشارکت جمعی و ساختارمند؛ سطح سلامت ایمنی، آرامش، معنویت و نشاط مطلوب فرد و جامعه با مدیریتی کارآمد، به گونه ای عادلانه ارتقا یابد.

سلطانی ادامه داد: بنابراین بخشی از سیاستگذاری های حوزه سلامت به امر خودمراقبتی مربوط است، خود مراقبتی حوزه‌ای است کم هزینه با اثربخشی فراوان و فرهنگ مهمترین عاملی است که به تحقق خودمراقبتی موفق و دستیابی به اهداف آن  کمک می‌کند.

کارشناس سلامت معاونت بهداشت استان تشریح کرد: بی شک «آموزش سلامت» و بهبود سطح سواد سلامت از طریق توانمندسازی خانواده ها می تواند به خودمراقبتی موفق تر کمک کند و در نهایت به ارتقای سلامت خانواده ها منجر شود. از این طریق می توان با ترغیب رفتارهای سالم، مهارت های زندگی سالم را بهبود بخشید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آموزش مهارت های زندگی در مراکز جامع خدمات سلامت توسط کارشناسان سلامت روان بصورت رایگان برای کلیه جمعیت تحت پوشش انجام می شود.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: سلامت خانواده فرهنگ سازی سلطانی معاوت بهداشت استان مرکزی


نظر شما :