نهضت احیای آرد و نان کامل سبوسدار باید ملی شود/ توسعه کارخانه‌های آرد کامل در دستور کار استان مرکزی قرار گرفت

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۱ کد : ۴۳۹۰۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۰
استاندار مرکزی تاکید کرد: نهضت احیای آرد و نان کامل در این استان راه‌اندازی شده و به منظور سلامت مردم کشور باید در سطح ملی فراگیر شود.
نهضت احیای آرد و نان کامل سبوسدار باید ملی شود/ توسعه کارخانه‌های آرد کامل در دستور کار استان مرکزی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ فرزاد مخلص‌الائمه در نشست خبری در اراک افزود: قوت قالب مردم کشورمان نان است و اگر نان را اصلاح کنیم در واقع بخش مهمی از سبد غذایی مردم را اصلاح کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما بر نهضت احیای آرد و نان کامل سبوس‌دار به منظور سلامت مردم تمرکز کرده‌ایم و این نهضت باید در سراسر کشور تقویت شود.

مخلص‌الائمه با بیان این که نان سفید مضر است و نباید در اولویت خرید و مصرف مردم باشد، تصریح کرد: حذف سبوس و جنین گندم در تولید آرد، نقشه‌ای برای آسیب جدی به سلامت غذایی مردم بود و ما با حذف جنین گندم مخالفیم.

وی ادامه داد: برخی افراد، پرچم مخالفت را با این نهضت بلند کرده‌اند، اما با ملحق شدن سازمان‌های تخصصی متعدد، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، آکادمی ملی نان و همچنین دستور پیگیری وزیر کشور و وزارت جهادکشاورزی، اقدام برای مصرف آرد و نان کامل سبوس‌دار در این استان ادامه دارد.

مخلص‌الائمه با اشاره به این که بیش از 7 درصد نانوایی‌های استان مرکزی، نان کامل عرضه می‌کنند، گفت: تقاضا برای مصرف نان کامل سبوس‌دار باید تقویت شود و ما عرضه را متناسب با تقاضا تقویت و تنظیم می‌کنیم.

وی افزود: جمعیت استان مرکزی 1.8 میلیون نفر است و برای برخورداری 100 درصد جمعیت کشور از نان کامل، فاصله زیادی وجود دارد.

استاندار مرکزی گفت: در حال حاضر همه چیز در حوزه نان کامل در این استان داوطلبانه است و به دنبال افزایش آگاهی مردم در مورد اهمیت مصرف نان کامل هستیم.

دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت به همراه نسرین یادگاری مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشت دراین نشست با بیان اینکه یک دانه گندم از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است، اظهار داشت: نان کامل از آرد کامل تهیه می شود که این آرد حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضداکسیدان است.
وی با اشاره به اینکه مصرف نان حاوی آرد کامل ضمن کمک به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود خونرسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود، اضافه کرد: مصرف نانی که با آرد سفید تهیه می شود خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری های غیر واگیردار به ویژه دیابت، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها را افزایش می دهد.

وی در همین حال تاکید کرد: آرد کامل باید در کارخانه‌ای که فناوری تولید آن را دارد تولید شود و منظور ما پاشیدن سبوس روی نان نانوایی‌ها نیست، زیرا این روش ممکن است با آلودگی‌ها و تبعاتی همراه باشد.

مخلص‌الائمه اذعان داشت: برنامه توسعه کارخانه‌های تولیدکننده آرد کامل و نانوایی‌های نان کامل در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ما به دنبال تولید و عرضه نان حجیم و شیرینی با آرد کامل و سبوس‌دار نیز هستیم.

مخلص‌الائمه از مردم و نانوایی‌ها خواست برای دسترسی به نان و آرد کامل مطالبه‌گری کنند.

به گفته وی، در طرح رتبه‌بندی نانوایی‌ها، رتبه نخست مشمول نانوایی‌هایی است که نان کامل پخت و عرضه می‌کنند.

کلید واژه ها: نهضت احیای نان استاندار معاون بهداشت استان مرکزی


نظر شما :