معاون بهداشت: خطر جدی در کمین کودکانی که والدین سیگاری دارند/ گزارش تصویری همایش ملی بدون دخانیات

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۸ کد : ۴۳۹۰۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۸۹
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: دود سیگار علاوه بر آثار مخرب کوتاه‌مدت، تأثیرات منفی پایداری نیز دارد که تا پایان‌عمر با کودکان و سایر افراد در معرض آن همراه خواهد بود.
معاون بهداشت: خطر جدی در کمین کودکانی که والدین سیگاری دارند/ گزارش تصویری همایش ملی بدون دخانیات

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر «اردلان زیلابی» روز چهارشنبه در همایش بدون دخانیات در فرهنگسرای شهر اراک، اظهار داشت: مصرف دخانیات در میان نوجوانان یکی از معضلات بزرگ جامعه است که می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت جسمی و روانی آنان داشته باشد. خانواده‌ها نقش مهمی در پیشگیری از این معضل دارند. والدین با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانند فرزندان خود را از خطرات دخانیات آگاه کرده و آنها را به اتخاذ تصمیمات سالم‌تر ترغیب کنند.
وی افزود: دود سیگار برای افراد غیر سیگاری نیز مضراتی را به همراه دارد که به مراتب بیشتر ضرر آن برای خود فرد سیگاری هستند. افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، ممکن است دچار بیماری‌های قلبی یا حتی سرطان شوند. طی مطالعات صورت گرفته، اگر افراد غیر سیگاری مقداری کمی از دود آن را نیز استنشاق کنند، ممکن است سلامتی آن ها به خطر بیفتند و دچار حملات مختلف مانند سکته مغزی یا آسم گردند. از جمله عوارضی که دود سیگار برای افراد غیر سیگاری دارد می توان به سردرد، بی اشتهایی، حالت تهوع، سرگیجه، مشکلات ریوی و… اشاره کرد.
متولی بهداشت استان ادامه داد: دود دست دوم سیگار، دودی است که افراد غیر سیگاری در معرض آن قرار می‌گیرند. در ابتدا باید گفت که تمام دود سیگار تنها وارد ریه های خود فرد سیگاری نمی‌شود. به عبارت دیگر افرادی که در معرض دود قرار گرفته‌اند نیز طی تنفس‌‌های خود، دود را وارد ریه کرده که به دنبال آن خطراتی برای آن‌ها وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که از هر 10 مرگ ناشی از سیگار، یکی از آن مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار می گیرند. همچنین به طور سالانه حدود 600 هزار نفر جان خود را در اثر دود سیگار دست دوم از دست می‌دهند.
دکتر زیلابی تشریح کرد: سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است. این عادت مضر نه تنها برای خود فرد سیگاری، بلکه برای اطرافیان او نیز خطرناک است. دود سیگاری که از طریق استنشاق وارد بدن می‌شود، حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها سرطان‌زا هستند.

در ادامه این همایش سید شهریار حسینی رئیس مرکز بهداشت شهرستان، دکتر مرتضی صدقی رئیس بیمارستان خصوصی سینا به مناسبت این هفته و آثار بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی دخانیات سخنرانی کردند.

در خاتمه از کارشناسان برتر حوزه بهداشت و بیمارستان های بدون دخانیات، وسایل نقلیه بدون دخانیات، همکاران دستگاه قضایی و انتظامی تقدیر بعمل آمد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: همایش روز دخانیات معاون بهداشت روستاهای شهر اراک


نظر شما :