ارزیابی ۶۱/۷۲ درصد خانوارها تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در برابر مخاطرات و بلایا در سال گذشته

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۳ کد : ۴۴۰۲۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۴
معاون بهداشت استان مرکزی گفت: درسال گذشته آمادگی ۶۱/۷۲ درصد خانوارها در برابر مخاطرات و بلایا معادل ۲۱۲،۴۲۲ با محوریت تیم فنی واحد مدیریت خطر حوادث و بلایا مورد ارزیابی قرار گرفت.
ارزیابی ۶۱/۷۲ درصد خانوارها تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در برابر مخاطرات و بلایا در سال گذشته

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در راستای رسالت معاونت بهداشت بعنوان متولی تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه با عنایت به شرایط ویژه استان مرکزی در احتمال بالای بروز حوادث و بلایای (طبیعی-انسان ساخت-فن آورد زاد وصنعتی CBRNE) شاخص های بررسی شد.
وی افزود: همچنین اولویتها و مباحث اساسی در حوزه پدافند غیر عامل بویژه پدافند زیستی یکی از مهمترین استراتژیهای معاونت مذکور همانا مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بحران ها با رویکرد تمام مخاطرات و ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش است.
دکتر زیلابی ادامه داد: لذا در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هدف کلان نظام سلامت مبنی بر کاهش خطر ناشی از مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در سطح جامعه و پاسخ مناسب نظام سلامت به بلایا و فوریتها، برنامه های جامع و منسجمی در سطح وزارت بهداشت و بصورت کشوری با محوریت معاونت بهداشتی و هدایت فنی مدیریت کاهش خطر حوادث، بلایا و کارگروه بهداشت پدافند غیر عامل به اجرا در آمد.
متولی بهداشت استان هدف از اجرای این برنامه ارتقای آمادگی جمعیت عمومی در برابر بلایا دانست و گفت: این برنامه به صورت سالیانه میزان آمادگی خانوار های ایرانی در برابر بلایا را بر اساس چک لیست طراحی شده مورد ارزیابی قرار می دهد.
وی تشریح کرد: در طول سال هر خانوار ایرانی آموزش های لازم جهت کاهش خطر و ارتقای آمادگی خانوار ها در برابر بلایا و فوریت ها را طبق فلوچارت و بسته های آموزشی دریافت نموده تا در نهایت شاهد ارتقای آمادگی خانوار در برابر بلایا باشیم.
زیلابی اشاره کرد: لذا ارزیابی و آموزش مذکور در خصوص پیشگیری و آمادگی بلایا و فوریتهای همچون (مخاطرات طبیعی، سیل، زلزله، طوفان.. وحوادثی همچون حوادث ترافیکی، غرق شدگی.. ) با رویکرد واولویت جامعه هدف (زنان متاهل) ارایه می شود.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: هدف نهایی در فرآیند این آموزش ها ایجاد درک خطر و ارتقاء سطوح پیشگیری و افزایش آمادگی در چرخه مدیریت بحران در میان آحاد جامعه و همچنین رویکرد فعالانه و پیش دستانه بر اساس آینده پژوهی که از مهمترین ارکان حوزه اثر بخش پدافند غیر عامل میباشد صورت می پذیرد.
اردلان زیلابی اظهار داشت: در این راستا با تلاش و پیگیری تمامی همکاران حوزه بهداشت بویژه پرسنل (مراقبت سلامت، بهورزان) در سطح تمامی شهرها و روستاهای تابعه (۹ شهرستان) در سال ۱۴۰۲ از حدود ۳۴۵۰۰۰ خانوار تحت پوشش ۲۱۳،۰۰۰ خانوار مورد ارزیابی و آموزش (جهت ارتقاءآمادگی خانوار در برابر حوادث وبلایا، مخاطرات طبیعی) قرار گرفتند.
وی گفت: میزان آمادگی خانوار ها در برابر بلایا این دانشگاه در سال مذکور نیز ۳۳ درصد است. لازم به ذکر فایل گزارش مقایسه ای تعداد و درصد خانوار ارزیابی و آموزش داده شده در برابر بلایا ومخاطرات موسوم به برنامه عملیاتی (DART) سالهای ۱۴۰۲ -۱۳۹۵به تفکیک مراکز شهرستانی تابعه معاونت بهداشتی این دانشگاه در سایت معاونت بهداشت بارگزاری شده است.

کلید واژه ها: مخاطرات و بلایا معاون بهداشت دکتر زیلابی استان مرکزی ارزیابی خانوار


نظر شما :