از غذاهای نا ایمن پرهیز کنید

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۹ کد : ۴۴۰۶۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۶
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: منشاء بسیاری از بیماری‌ها خوردن غذاهای ناسالم است.
از غذاهای نا ایمن پرهیز کنید

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، نسرین یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: روز جهانی ایمنی غذا World Food Safety Day هر سال در هفتم ژوئن که مصادف با ۱۸ خرداد  برگزار می‌شود و شعار تعیین‌شده برای آن در سال جاری، ایمنی مواد غذایی: آماده شدن برای موارد غیرمنتظره است.

وی افزود: روز جهانی ایمنی غذا World Food Safety Day هر سال در راستای افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، در هفتم ژوئن برگزار می‌شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و ایمنی غذا در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است، نقش مهم ایمنی غذا را در حصول اطمینان از دسترسی همه به غذای ایمن، مغذی و کافی برجسته می‌کند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت بیان کرد:  ایمنی غذا یک عنصر اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است. غذای ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر می‌تواند موجب ایجاد بیش از ۲۵۰ بیماری شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که سالانه ۶۰۰ میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند که این امر با مرگ ۴۲۰ هزار نفر از آن‌ها همراه است. بیماری‌های ناشی از غذا به‌طور نامتناسبی بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای دارند  تأثیر می‌گذارد.

یادگاری افزود: مسمومیت غذایی یک بیماری شایع‌تر از آن‌چه است که می‌توان تصور کرد و از شایع‌ترین شرایطی است که توسط عوامل بیماری‌زا منتقل می‌شود، با این حال با استفاده از مکانیسم‌های ایمنی مواد غذایی صد درصد قابل پیشگیری است

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه  تشریح کرد: غذا پیش از قرار گرفتن در اختیار مصرف‌کننده، زنجیره‌ای طولانی از توزیع را طی فرآیندهایی هم‌چون برداشت، پردازش، ذخیره‌سازی، توزیع و آماده‌سازی می‌پیماید. در طول این زنجیره طولانی احتمال آلودگی مواد غذایی بالایی وجود دارد، بنابراین رویداد روز جهانی ایمنی غذا بسیار مهم است.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: ایمنی غذا نسرین یادگاری گروه تغذیه معاونت بهداشت اراک


نظر شما :