مدیریت هیجان نیازمند خودآگاهی است

۲۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۳ کد : ۴۴۰۶۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۴
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت اراک ، گفت: سلامت روان از دیدگاه بهداشت جهانی صرفا نبود بیماری در فرد نیست بلکه حالتی از رضایتمندی در زندگی از وضعیت مالی، اقتصادی، محیط فردی و اجتماعی را شامل می‌شود.
مدیریت هیجان نیازمند خودآگاهی است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر مریم چگینی رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت اراک افزود: فردی دارای سلامت روان مطلوب است که پریشانی روانشناختی یا distress بالا را تجربه نکند و کارکرد طبیعی در محیط‌های مختلف از خود بروز دهد.

وی با بیان اینکه یکی دیگراز فاکتورهای سلامت روان توانایی در مدیریت و کنترل هیجان‌ها است، اظهار کرد: مدیریت هیجان در درجه اول نیازمند خودآگاهی و شناخت هیجان‌ها است و لازمه بعدی شناخت موقعیت‌هایی است که باعث بروز هیجان‌ها چه مثبت و چه منفی در فرد می‌شود. انسان سالم خودآگاهی لازم را نسبت به هیجان‌های خود داشته و با توجه به این شناخت به پیش بینی موقعیت‌های هیجانی می‌پردازد.

رئیس گروه سلامت روان گفت: لازمه فرد سالم جامعه سالم است. فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و فردی در سلامت روان یک فرد موثر است.

چگینی، ادامه داد: از لحاظ اجتماعی جامعه‌ای که در آن میزان خشونت بین فردی کمتر و ارتباطات اجتماعی قوی تر باشد از سلامت روان بالاتری برخوردار است.

این روانشناس با اشاره به اینکه معنویت و تجارب معنوی نیز یکی دیگر از فاکتورهای سلامت روان است، خاطر نشان کرد: پژوهش‌های متعدد نشان داده کسانی که خدا باور بوده و به سنت‌های دینی و مذهبی معتقدند در مقایسه با کسانی که این چنین باورهایی ندارند از لحاظ روانی سالم‌تر هستند.

وی با بیان اینکه اگر در خانواده‌ها ارتباط‌های صمیمانه و بروز مثبت هیجانات متناسب با موقعیت در حد بهنجار باشد آن خانواده سالم خواهد بود، خاطرنشان کرد: کودک یا نوجوان باید در ارتباط با سلامت روان آموزش‌های صحیح را در خانواده‌ و ارگان‌هایی مثل آموزش و پرورش گذرانده باشد.

وی همچنین در خصوص سرزنشگری عاملی برای آسیب به روان گفت: فرد با سلامت روان بهنجار باید بتواند از تفکر و توانایی‌های خود استفاده کرده و در جامعه عملکرد داشته و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.

چگینی با بیان اینکه نباید از نتایج یک واقعه فاجعه سازی کنیم، گفت: در شرایطی که بر وفق مراد نیست سرزنشگری را بالا نبریم، افرادی که سرزنشگری را به عنوان صفت در خود دنبال می‌کنند به لحاظ روانی بیشتر آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه فشار روانی مستمر باعث ایجاد اختلال اضطرابی خواهد شد، افزود: نباید از شکست‌هایی که در مراحل مختلف زندگی پیش می‌آید بترسیم بلکه باید از آنها هدف بسازیم.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت ادامه داد: افرادی که مرکز کنترل درونی و بیرونی زندگی را جدا کرده‌اند بهترین زندگی را خواهند داشت، به اتفاق و واقعه‌ای که در کنترل درونی ما است حساسیت داشته باشیم اما خودمان را به چیزی که در کنترل نیست درگیر نکنیم.

این روانشناس با بیان اینکه پذیرش فقط در جنبه‌های مثبت زندگی نبوده بلکه باید درهراتفاقی ظرفیت پذیرش داشته باشیم، گفت: انسان‌های توانمند، انسان‌هایی هستند که پذیرش را بخشی از صفات خود قرار داده‌اند.

وی بیان کرد: افرادی که از بهداشت روانی ضعیفی برخوردارند در یک پدیده به دنبال برنده و بازنده خواهند بود.

چگینی افزود: استرس در حد بهنجار به معنی مسئولیت پذیری است ولی بیش از اندازه فرد را از کارهای دیگر باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه تعبیر و پردازش سالم، انسان سالم و در پی آن بهداشت روان سالم می‌سازد، گفت: رفتار خوب از ما به پردازش ذهنی مربوط است یعنی من چگونه در ذهنم یک مشکل و اتفاق را تحلیل می‌کنم؟ ای کاش در زندگی به جای حاکمیت دادن به تفسیرهای منفی، حاکمیت تفسیر مثبت یک قدم از آن جلوتر باشد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: مدیریت هیجان سلامت روان معاونت بهداشت اراک دکتر چگینی


نظر شما :