معاون بهداشت استان مرکزی: خود مراقبتی در مورد بیماریهای منتقله از طریق پشه آئدس مهاجم

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۵ کد : ۴۴۰۸۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۲۰
پشه آئدس مهاجم در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا ازجمله کشور های آسیای جنوب شرقی، عربستان، همسایه های ایران مانند افغانستان و پاکستان و امارات متحده عربی و سایر کشورهای حوزه ی خلیج فارس وجود دارد، درسالهای اخیر این پشه در استانهای هرمزگان و گیلان هم صید شده است.
معاون بهداشت استان مرکزی: خود مراقبتی در مورد بیماریهای منتقله از طریق پشه آئدس مهاجم

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: پشه آئدس تا حد زیادی شبیه به پشه های معمولی است اما خطوط راه راه سیاه و سفید روی تنه و پاها دارد، که وجه تمایز آن با سایر پشه هاست. نیش پشه آئدس می تواند بیماریها ی تب دانگ ، تب زرد ، چیکونگونیا و زیکا را به انسان منتقل کند .

وی به زیستگاه های مناسب جهت رشد و تخم گذاری این پشه اشاره و گفت: ظروفی که آب در آنها جمع می شود. سینی یا سطل زیر کولر ، بشکه ها و یا منابعی که برای ساختمان سازی تعبیه شده اند ،ظرف آب پرندگان ،زیر گلدانی ها ، لاستیکهای بلا استفاده ای که در محیط رها شده اند و هر ظرفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع شود می تواند مکان مناسبی برای رشد پشه باشد.

دکتر زیلابی ادامه داد: فعالیت این پشه در طی روز می باشد معمولا خونخواری توسط پشه صبح زود و هنگام غروب آفتاب و قبل از تاریکی هوا می باشد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از شیوع تب دانگی در برخی استان‌های جنوبی کشور (فارس و هرمزگان) اشاره کرد و گفت: تمام موارد بیماری شناسایی شده سابقه سفر به کشور امارات داشته اند و انتقال بومی بیماری در کشور رخ نداده است اما از مردم خواست در برابر بیماریهای منتقله از طریق پشه آئدس مهاجم از خود مراقبت کنند.

دکتر اردلان زیلابی اظهار کرد: بیماران شناسایی شده در این مناطق وارده می باشند و سابقه سفر به کشورهای آلوده داشته اند اما با توجه به صید پشه در استان های شمالی و جنوبی کشور ، از مردم می‌خواهیم که در صورت مسافرت به این مناطق و بروز علائمی همانند تب، سردرد شدید، درد مفاصل، درد پشت چشم، ، خونریزی‌ از بینی و لثه، بثورات پوستی، پس از بازگشت از مسافرت سریعاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند و پزشک و مراقب سلامت را از سابقه سفر خود آگاه سازند.

وی در رابطه با درمان این بیماری با تاکید بر اینکه درمان این بیماری همانند سایر بیماری‌های ویروسی حمایتی است،  استراحت کافی  ،  مصرف مایعات فراوان  ، جهت کاهش تب  قرص استامینوفن  استفاده شود و از مصرف داروهایی مانند: آسپرین، ژلوفن، ناپروکسن ، میفنامیک اسید، دیکلوفناک خود داری کنند .

اردلان زیلابی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون موردی در استان مشاهده نشده و آموزش‌های لازم به پرسنل حوزه سلامت در رابطه با چگونگی برخورد با موارد احتمالی داده شده‌است.

وی در پایان مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلاء به این بیماری را رعایت بهداشت محیط عنوان کرد و افزود:

  • پوشیدن لباس های آستین بلند ، شلوار بلند و جوراب در زمان مسافرت به مناطق آلوده
  • استفاده از قلم و پماد های دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمیشود
  • استفاده از پشه بند در صورتیکه در طی روز در فضای باز استراحت می کنند .
  • نصب توری روی درب وپنجره ها واطمینان از سالم بودن آنها
  • در مناطق همه گیری بیماری از بازکردن پنجره های بدون توری اتاق های هتل خود داری شود
  • پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز قبل از طلوع آفتاب وهنگام غروب

کلید واژه ها: پشه آئدس معاون بهداشت دکتر زیلابی


( ۲ )

نظر شما :