فرد مبتلا به بیماری هاری محکوم به مرگ است

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۹ کد : ۴۴۱۰۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۱
معاون بهداشت استان مرکزی گفت: نظر به اینکه چون درمانی برای بیماری هاری وجود ندارد اگر علائم بیماری در حیوان و یا انسان بروز کند سبب مرگ می‌شود بنابراین درصد کشندگی بالا و حتی صددرصدی این بیماری نکته بسیار حائز اهمیت است.
فرد مبتلا به بیماری هاری محکوم به مرگ است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: فرد مبتلا به بیماری هاری محکوم به مرگ است بیماری هاری یک بیماری ویروسی سیستم عصبی مرکزی است مخصوص گوشتخواران وحشی و اهلی بوده و انسان وسایر حیوانات غالبا از طریق گاز گرفتن به آن مبتلا می شوند بر اثر گزش ویروس از طریق سلول های عصبی به مغز می‌رسد التهاب شدید مغز ونخاع سبب مرگ فرد می‌گردد. با توجه به روند افزایشی موارد حیوان گزیدگی در کشور وبه تبع آن در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک اهمیت پیشگیری از بیماری هاری دوچندان می شود

وی افزود: نظر به اینکه چون درمانی برای بیماری هاری وجود ندارد اگر علائم بیماری در حیوان و یا انسان بروز کند سبب مرگ می‌شود بنابراین درصد کشندگی بالا و حتی صددرصدی این بیماری نکته بسیار حائز اهمیت می باشد.واین تلفات جانی وخسارات اقتصادی که به منظور درمان بیماری بر فرد بیمار ونظام سلامت وارد می‌کند اهمیت بیماری را دوچندان کرده است     

دکتر زیلابی اشاره کرد: راههای سرایت بیماری: چنگ زدن و یا گازگرفتگی حیوانات از اصلی ترین راه‌های سرایت بیماری به انسان است به خصوص چنگ زدن گربه‌ها به دلیل آنکه این حیوان بطور مستمر از طریق بزاق دهان چنگ‌های خود را لیس زده و موجب آلودگی آنها می شود  و عاملی برای انتقال بیماری به افراد است.

متولی بهداشت استان بیان داشت: اگر حیوانی اقدام به لیس زدن پوست سالم انسان کند این بیماری منتقل نخواهد شد .

وی ادامه داد: اگر پوست دارای خراش و یا زخم قبلی باشد چنانچه حتی بدون گازگرفتگی صرفا توسط یک حیوان لیس زده شود عاملی برای انتقال بیماری است. همچنین بازی کردن کودکان با حیوانات به دلیل احتمال چنگ زدن و یا خراش و نیز لیس زدن اعضای بدن کودکان  شامل چشم، لب، زبان و ... وجود دارد ؛ یکی از راههای انتقال بیماری هاری است. همین عامل دلیل بیشترین موارد ابتلا به بیماری هاری در افراد کمتر از 15 سال و کودکان  را تشکیل می‌دهد.

این پزشک متخصص افزود: حیوانات وحشی و اهلی نظیر سگ، گربه، خفاش، روباه، راسو، خرگوش و ... می‌توانند ناقل بیماری باشند، پرندگان، خزندگان، دوزیستان ناقل بیماری نبوده و موجب ایجاد بیماری نمی‌شوند.

زیلابی گفت: بیشترین افراد در معرض خطر بیماری هاری علاوه بر کودکان و افرادی که حیوان خانگی دارند را دامداران، چوپان‌ها، محیط بانان، دامپزشکان تشکیل می‌دهد که به دلیل شغلی که دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

این مقام مسئول مطرح کرد: بنابراین بهتر است بلافاصله پس از گزش وگازگرفتگی و حتی لیس زدن حیوان در ابتدا بیمار محل گزش را به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شستشو دهد و به هیچ عنوان روی زخم را نبندد وپانسمان نکنند  وبهترین کار این است که  پس از گزش  وگاز گرفتگی به واحد های مراقبت وپیشگیری از هاری مراجعه کنند  ویا به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت اطلاع دهد   در هنگام مراجعه مصدومین حیوان گزیده به واحد مراقبت وپیشگیری از هاری وحیوان گزیدگی علاوه بر شستشوی زخم ها اقدامات درمان پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری (واکسیناسیون وسرم ضد هاری ) انجام می شود .  در صورت گازگرفتگی، گزش، چنگ زدن و یا لیسیدن حیوان در صورت وجود خراش یا زخم قبلی در بدن فرد، جهت بررسی بیماری  بلافاصله وفوری به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند تا اقدامات پیشگیری از ابتلا و درمانی برای فرد انجام شود.

معاون بهداشت استان تشریح کرد: بیش از  85 درصد حیوان گزیدگی‌ها در سطح  دانشگاه علوم پزشکی اراک ناشی از سگ گزیدگی است و حیواناتی نظیر گربه و حیوانات اهلی نظیر گاو، گوسفند، الاغ و ... در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته در برخی از شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک، گزش حیواناتی نظیر روباه و شغال نیز گزارش شده است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی  ناشی از گزش توسط سگ‌های صاحبدار است و باید صاحبان سگ همکاری لازم با ادارات دامپزشکی به منظور نحوه مراقبت و واکسیناسیون به موقع حیوان خود را داشته باشند و از تماس سگ با سایر حیوانات پیشگیری کنند.

وی ادامه داد:  افزایش شمار حیوان گزیدگی در سال گذشته در کشور این روند در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز افزایشی بوده است و برای درمان و پیشگیری از بیماری نیز باید مبلغی حدود پنج میلیون تومان در نظر گرفت که بطور متوسط سالانه حدود پنج هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی اراک دچار حیوان گزیدگی می شوند. و در مجموع این تعداد بار سنگین مالی به نظام سلامت تحمیل می شود.

بطور کلی پیشگیری از بیماری هاری عبارت است از  :

  • سگ های خانگی وسگ های گله ونگهبان (صاحبدار ) باید به کمک دامپزشکی محل سکونت واکسینه و قلاده گذاری شوند
  • جلوگیری از تماس سگ های خانگی با سگهای ولگرد
  • پرهیز از تحریک سگ  بالاخص هنگامی که در حال خواب است ( استراحت می کند ) غذا می خوردویا به توله هایش شیر وغذا می دهد .
  • به کودکان اجازه ندهیم با حیوانات بازی کنند .
  • هرگز به سگی که زمین می خورد وآب از دهانش جاری میشود نزدیک نشویم .
  • هرگز با جیغ کشیدن ودویدن در مقابل سگ ها ، آن ها را تحریک نکنیم .

کلید واژه ها: مبتلا هاری مرگ معاون بهداشت استان مرکزی دکتر زیلابی


نظر شما :