معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی مطرح کرد:

توصیه‌های ویژه عید سعید قربان

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۲ کد : ۴۴۱۴۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۸
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان دمرکزی در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان و بازگشت حجاج به کشور، توصیه‌هایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها را مطرح کرد.
توصیه‌های ویژه عید سعید قربان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با عنایت به نزدیکی عید سعید قربان و انجام فریضه قربانی نمودن دام، توصیه های بهداشتی را، در خصوص تأمین دام مورد نیاز هم استانی های گرامی، منتشر نمود.

وی بیان داشت: شهروندان گرامی به منظور جلوگیری از بروز بیماری های مشترک بین حیوان و انسان و پیشگیری از خطر ابتلای انسانی به این بیماری ها، توصیه های بهداشتی دامپزشکی را در خصوص تأمین دام زنده ویژه ذبح در روز عید قربان، مدنظر داشته باشند.

با توجه به گرمای هوا و در آستانه عید قربان هموطنان عزیز به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام،‌ ضرورت دارد کشتار قربانی در کشتارگاه و زیر نظر ناظرین بهداشتی صورت گیرد و از نگهداری و ذبح دام در اماکن عمومی و منازل شخصی جدا خودداری کنند.

دام زنده را از میادین عرضه مجاز و تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند.

ذبح دام را صرفا در کشتارگاههای تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام دهند و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

افرادی که به ذبح دام مشغول هستند باید از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح ضد عفونی کرده و همچنین خونابه ها به طریق بهداشتی دفع شود.

به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنند.

گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود.

جگر و سایر امعا و احشای دام پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد مصرف شود.

افرادی که گوشت خرد میکنند بخصوص زنان خانه دار حتما از دستکش استفاده نمایند.

از مصرف گوشت و جگر نیم پز اجتناب شود.

از دستکاری کندن و له کردن کنه های موجود بر روی بدن دام اکیدا خودداری گردد.

کلید واژه ها: توصیه عید سعید قربان معاونت بهداشت اراک


نظر شما :