تشکیل کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین در دانشگاه علوم پزشکی اراک

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۸ کد : ۴۴۱۸۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۳۴
در راستای دستیابی به اهداف ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نخستین کارگروه دانشگاهی پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین در سال جاری به همت گروه جوانی جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
تشکیل کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین در دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک، دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت با اشاره به اینکه اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از اولویت های نظام سلامت و حاکمیت است، گفت: علیرغم وجود تمام چالش ها باید از همه ظرفیت موجود برای اصلاح بحران جمعیتی استفاده کرد.

دکتر«اردلان زیلابی» با اشاره به اینکه سقط عمدی جنین، یکی از چالش های فرزندآوری در ایران و معضل بزرگ جامعه است، گفت: سقط عمدی جنین بر سلامت بانوان وبقای خانواده اثرات منفی دارد و می تواند سبب به خطر افتادن جان مادر، ناباروری دائم، ایجادعوارض جسمی و روانی ماندگار و به خطر افتادن کیان خانواده و اسیبهای اجتماعی پیامدی شود.

او درباره اهداف این کارگروه افزود: این کارگروه در راستای اهداف جوانی جمعیت و حفظ سلامت مادران و پیشگیری از سقط عمدی جنین فعالیت می کند و لازم است همه اعضاء کارگروه با جدیت و مشارکت در تشکیل یک سیستم یکپارچه برای فرهنگ سازی و اقدامات موثر برای پیشگیری از سقط عمدی به خانواده ها اهتمام نمایند.

در ادامه این کارگروه، «اکرم حمزه لویان» رئیس گروه سلامت مادران جمعیت و باروری معاونت بهداشت نیز، عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب از خدمات موجود و در دسترس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و براین اساس کارگروه پیشگیری از سقط عمدی جنین، از ظرفیت های موجود در بخش سلامت و همچنین سایر دستگاه های ذی ربط و گروه های مردمی فعال در حوزه جوانی جمعیت و گروه مردمی نفس (نجات فرزندان سقط) بهره خواهد برد تا در این زمینه به صورت موثر فعالیت نمایند.
وی با اشاره به اینکه کنترل و کاهش و مقابله با سقط عمدی جنین در مراکز دولتی و خصوصی و به صورت غیر قانونی از برنامه های این کارگروه است گفت: بدون شک همسویی همه بخش های توسعه و رفع موانع اجتماعی، فرهنگی و  فرهنگ سازی و فراهمی دسترسی همه اقشار به خصوص گروههای سخت در دسترس، به خدمات  ضروری بهداشتی و درمانی سلامت باروری می تواند  برای کاهش و کنترل میزان سقط عمدی جنین و اصلاح روند سالمندی جمعیت ، اثرات و نتایح بسیار مثبتی را در سطح جامعه به بار بیاورد.
انتهای پیام/

شیوه نامه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین ارائه و در راستای شرح وظایف ابلاغی وزارت بهداشت، نقطه نظرات مطرح و راهکارهای حوزه های مختلف به منظور پیشگیری از سقط های غیرقانونی، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

کلید واژه ها: کارگروه پیشگیری مقابله با سقط عمدی جنین معاونت بهداشت استان مرکزی


نظر شما :