استان مرکزی عاری از تب دنگی

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۶:۵۷ کد : ۴۴۲۱۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۳۳
سرپرست بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب دنگی در استان مشاهده نشده است.
استان مرکزی عاری از تب دنگی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، شهلا خرمی سرپرست گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت با بیان اینکه  تب دِنگی  یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ های مهاجم آئدس به انسان منتقل می‌شود، گفت: موارد بیماری عمدتا در استان فارس ونیز در استان هرمزگان ، بوشهر ، سیستان وبلوچستان، شناسایی شده اند.بیماران شناسایی شده که به کشور عمارت سفر داشته اند.
وی با بیان اینکه تب سردرد های شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، بثورات پوستی را از علایم بیماری عنوان کرد.
سرپرست بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مکان مناسب برای تخم گذاری ورشد پشه های آئدس ظروف یکبار مصرف رها شده در محیط زیست، زیرگلدانی ها ، قوطی های کنسرو ، سطل ویا سینی زیر کولر وسایر ظروف ساخته شده دست بشر که به اندازه یک قاشق چایخوری آب در آن جمع شود و همچنین  تایر های مستعمل و آب های راکد  می باشد.

وی از اجرای دو برنامه برای شناسایی و پیشگیری از بیماری تب دنگی در کشور خبرداد و گفت: نظام مراقبت حشره شناسی برای شناسایی این پشه که در استان های مرزی کشور انجام می شود و همچنین نظام مراقبت انسانی که بصورت روتین در قالب نظام مراقبت سندرمیک بیماریهای واگیر هم در مرزهای ورودی و تمام استان های کشور انجام می شود  و به دنبال بیمار و یا فرد مبتلا به این بیماری هستند تا وی را شناسایی و از گسترش آن در کشور جلوگیری نمایند.
خرمی توصیه کرد: برای پیشگیری از این بیماری از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و  پماد و یا اسپری های دافع حشرات استفاده کنند. محیط خانه خود را تمیز نگه داشته و آب‌های راکد را از بین ببرند ( تخلیه آب زیر گلدانی ها، نصب توری بر روی درب وپنجره ها و هواکش ساختمان ها ، جمع آوری زباله ها و.... ) بطور کلی تاکید بر بهسازی محیط داشتند و خواستند از سفر به مناطق آلوده خودداری کنید. ودر صورت مشاهده علایم بیماری هنگام مراجعه به پزشک ویا پایگاه های سلامت پزشک معالجعه کننده و مراقبین سلامت را از سابقه سفر خود مطلع سازند .

کلید واژه ها: تب دنگی معاونت بهداشت استان مرکزی شهلا خرمی


( ۱ )

نظر شما :