خود مراقبتی اولین گام سلامت

۰۶ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۵ کد : ۴۴۴۲۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۹
معاون بهداشت استان مرکزی گفت: ۴ تیر لغایت ۳ مرداد ماه سال جاری با هدف ایجاد، تقویت و ترویج مهارت خود مراقبتی در سبک زندگی سالم، به عنوان "ماه خود مراقبتی" نامگذاری شده است.
خود مراقبتی اولین گام سلامت

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: خودمراقبتی، شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، ‌بیماری های مزمن خود را مدیریت کنند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.
وی افزود: خودمراقبتی عملکردی آگاهانه، آموختنی و تنظیمی است که برای تأمین و تداوم شرایط و منابع لازم برای ادامه حیات و حفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و رشد انسان در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات و جامعیت عملکرد وی اعمال می‌ شود.
دکتر زیلابی ادامه داد: خودمراقبتی فرایندی مادام‌العمر است که در تمامی دوران‌ها و موقعیت‌های زندگی مطرح است. تمامی دولت ها، با توسعه سیاست های حامی سلامت، عدالت و توسعه پایدار کشور، امکان زندگی در محیط سالم و انتخاب آزاد، عادلانه و ارزان گزینه¬های سلامت را برای همه شهروندان فراهم می کنند. در واقع، سلامت محصول مشترک دولت ها، ملت ها و بازار است. مردم با انتخاب گزینه های سالم، سلامت را به عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می دهند. شایان ذکر است که این انتخاب نیازمند برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت های خودمراقبتی است.  
معاون بهداشت استان بیان کرد: برنامه خودمراقبتی ، به دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت و ترویج سبک زندگی سالم  در تمامی خانه ها و محله ها می باشد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: خود مراقیتی گام سلامت معاون بهداشت استان مرکزی


نظر شما :