نقش عوامل زمینه ای( مدرسه و رسانه) در نهادینه سازی کنترل وزن در کودکان و نوجوانان

۱۱ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۳ کد : ۴۴۵۱۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷
معاون بهداشت استان گفت: عوامل مختلف بر افزایش وزن نوجوانان موثرند که شناخت این عوامل و برنامه ریزی برای بکارگرفتن مطلوب این عوامل زمینه را برای پیشگیری از بحران اضافه وزن در کودکان و نوجوانان فراهم می آورد.
نقش عوامل زمینه ای( مدرسه و رسانه) در نهادینه سازی کنترل وزن در کودکان و نوجوانان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با توجه به افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در میان نوجوانان, بررسی عوامل موثر بر شرکت نوجوانان در رفتارهای سلامتی مرتبط با وزن, ضروری به نظر می رسد.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهند که برنامه‌ها، از جمله رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی، ورزش و تغییر عادات می‌توانند کمک کنند تا کودکان چاق، وزن مطلوب پیدا کنند. اگر خانواده‌ها نیز در تغییر سبک زندگی فعال شوند، بیشترین میزان موفقیت در این زمینه‌ حاصل می‌شود.
دکتر زیلابی ادامه داد: مهم‌ترین مروجین ورزش و سبک زندگی سالم، مربیان تربیت‌بدنی در مدارس‌اند که هرگونه نظر و ایده‌ای را که به کودکان و نوجوانان توصیه می‌کنند، آن‌ها با تمام وجود آن را اجرا خواهند کرد. با توجه به تغییرات سبک زندگی و ترویج سبک زندگی غلط، لزوم برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای در این خصوص برای این طیف سنی در سطح مدارس ضروری است.
رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: مدارس بهترین محل برای مداخله در زمینه چاقی نوجوانان هستند. دسترسی به نوجوانان در محیط مدارس امکان بیشتری دارد ، زیرا در مدارس می‌توان تعداد زیادی از نوجوانان را با روش‌های مختلف، آموزش و مورد مطالعه قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدارس مکان مناسبی برای فعالیت گروهی و ورزش‌های دسته‌جمعی هستند و دانش‌آموزان وقت زیادی را در مدارس می‌گذرانند، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دقیق‌تر در جهت افزایش فعالیت بدنی دانش‌آموزان و همچنین افزایش آگاهی این گروه در مورد لزوم تحرک بدنی برای سلامتی و همچنین عواقب چاقی در سنین بزرگ‌سالی ضروری است. همچنین مربیان مدارس باید از جابه جای تایم های ورزشی برای دروس جبرانی پرهیز کنند و به هیچ وجه تایم های ورزشی را با دروسی مانند جبرانی و ... تغییر ندهند.

کلید واژه ها: نقش عوامل کنترل وزن کودکان نوجوانان معاون بهداشت استان مرکزی


نظر شما :