۴۹ توصیه برای افزایش ایمنی در مراسمات عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا (علیه السلام)

۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۷ کد : ۴۴۶۴۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۹۳
کارشناس مسئول مدیریت خطر حوادث و بلایا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هیئت‌ها و تکایا در ایام محرم، اجتماعاتی مذهبی هستند که ممکن است در آنها حوادث ناگهانی و ناگواری رخ دهد، حوادثی که می‌تواند ریشه در عدم رعایت نکات ایمنی داشته باشد.
۴۹ توصیه برای افزایش ایمنی در مراسمات عزاداری ایام شهادت سیدالشهدا (علیه السلام)

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، رضا صالحی، اظهار داشت: هرگاه جمع زیادی از انسان‌ها به هر دلیلی گردهم جمع شوند، مسئله ایمنی و امنیت آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد و برنامه‌ریزان و متولیان این‌گونه تجمع‌ها نباید هرگونه احتمال وقوع حوادث و سوانح را نادیده گرفته و کم‌اهمیت جلوه دهند.

وی افزود: از طرفی به دلیل شرایط احتمالی اپیدمی کرونا که هنوز هم به‌طور کامل برطرف نشده است، این روزها حضور در تجمعات می‌تواند خطرآفرین باشد و رعایت نکات پیشگیرانه و ایمنی می‌تواند کمک کند که ایام محرم با کمترین خطر ابتلا و اتفاقات ناخوشایند با مشارکت مناسب مردم برگزار شود.

صالحی ادامه داد: بر این اساس ۴۹ توصیه ایمنی طرح شده است که در صورت رعایت این نکات در برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری در ماه های محرم هر سال می توان شاهد مراسم بدون خطری در این آیین ها باشیم.
کارشناس مسئول مدیریت خطر حوادث و بلایا و دبیر پدافند غیر عامل کمیته بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: این ۴۹ نکته ایمنی در برگزاری ایمن مراسم سوگواری شامل موارد ذیل است:

۱. در مورد حوادث یا اتفاقات برق در طول شبانه روز با تلفن ۱۲۱ تماس بگیرید.
۲. قابل توجه هیئت های مذهبی: به هنگام برپایی چادرها و خیمه های عزاداری اهل بیت (ع) لازم است حریم شبکه های برق را مد نظر داشته باشیم. این فاصله برای حریم برق فشار متوسط ۳ متر و حریم برق فشار ضعیف ۱/۳ متر می باشد.
۳.اگر مشغول نصب علم یا پرچم های مخصوص عزاداری هستید باید از هر لحاظ تاسیسات و شبکه های برق را در نظر داشته باشید.
۴.از نصب علم و پرچم های عزاداری بر روی شبکه ها ، پایه ها و تاسیسات برق جداً خودداری فرمایید . شبکه های برق عایق نمی باشند، به آنها نزدیک نشوید.
۵.اگر مشغول حمل پرچم ها و علامت های مخصوص عزاداری هستید باید مراقب شبکه هایی باشید که از عرض خیابان عبور کرده است.
۶.از کابل ها و وسایل فرسوده به منظور برقدار نمودن محل برگزاری مراسم خودداری نمایید، زیرا بیشترین حوادث برق گرفتگی و آتش سوزی از این طریق رخ داده است.
۷.برای تامین برق خیمه های عزاداری و مساجد از متخصصین برق استفاده نمایید.
۸.از وسایل کم مصرف سرمایشی برقی استفاده کنید.
۹.برای ایجاد روشنایی محافل عزاداری از لامپ های کم مصرف استفاده نمایید.
۱۰.صعود از پایه ها و تاسیسات برقی خطر آفرین است. ایمنی عزاداران امام حسین(ع) و را در نظر داشته باشید.
۱۱.برای ایجاد خیمه ها و چادر های عزاداری حتی المقدور از چارچوب های فلزی استفاده ننمایید.
۱۲.شبکه های برق بدون برخورد مستقیم نیز دارای میدان الکتریکی بوده و احتمال برق گرفتگی وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از خیمه ها و تکایا برای تامین برق محیط خود از تیرهای برق شهری استفاده می کنند و این کار اغلب بدون در نظر گرفتن سیستم حفاظتی (فیوز مناسب) و بصورت روکار انجام می شود، توصیه میکنیم از برق اماکن مسکونی و تجاری که سیستم استاندارد دارند استفاده و سیستم برق رسانی را حتماً به فیوز مناسب با آمپراژ مصرفی مجهز کنند.
۱۳.برای جلوگیری از اتصال کوتاه در اینگونه اماکن از اتصال سیم ها و کابل ها بصورت دست پیچ خودداری و از ترمینال مناسب استفاده شود.
۱۴.استفاده از یک پریز برای تامین برق لوازم الکترونیکی مختلف مانند بلندگو، پروژکتور، بخاری های برقی و… غیرایمن بوده و از هر پریز تنها یک مصرف کننده مجاز به استفاده می باشد.
۱۵.از عبور دادن سیم ها و کابل های بدون روکش لابه لای سازه‌های فلزی و چادرهای برزنتی جداً خودداری شود، چراکه کوچکترین اتصال کوتاه بروز آتش سوزی را در پی دارد.
۱۶.از لامپ های پر مصرف و پـر حرارت در زیر چـادر هـا استفاده نگردد.
۱۷.از سیم های روکار پلاستیکی و غیر مقاوم استفاده نشود زیرا در صورت مصرف بیش از ظرفیت سیم و یا کابل برق، روکش آنها در اثر عبور جریان بالا، داغ و موجب بروز آتش سوزی خواهد شد.
۱۸.پیش بینی های لازم در خصوص استقرار یک دستگاه موتور برق استاندارد که بتواند در زمان قطع برق حداکثر در مدت 5 ساعت برق مورد نیاز را تامین نماید صورت گیرد و تدابیر ایمنی لازم جهت برقرار شدن شبکه عمومی بـا بـه مدار آمدن دیزل ژنراتور صورت پذیرد.
۱۹.تابلو برق (اضطراری) در محل مناسب و خـارج از مکـان عزاداری و دور از دسترس عموم مردم نصب گردد.
۲۰.از یک نفر متخصص و آشنا به سیستم برق کشی در هنگام برگزاری مراسم عزاداری استفاده شود. در پایان مراسم عزاداری سیستم های برقی را قطع نمایید.
۲۱.استقرار بناهای تجمعی درهمه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آنها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.
۲۲.راههای خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه متصرفان باشد.
۲۳.در فضاهای تجمعی پرتراکم مانندزیارتگاهها، مساجد، حسینیه ها، نمازخانه ها به ازای ۵۰تا۳۰۰ نفر دودرب خروج دور از هم، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجی وبیشتر از ۱۰۰۰ نفر چهار خروجی پیش بینی گردد.

۲۴.رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات وادوات برقی ازموادومصالح قابل اشتعال (پرده-فرش-تابلو ... ) الزامی است.

۲۵.هر فیوز برق باید استاندارد بوده واستفاده ازفیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود.

۲۶.استفاده از لامپهای برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع می باشد.

۲۷.قبل از استفاده از وسایل ، ازاستاندارد وسالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

۲۸.دراخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً از شیلنگ های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

۲۹.اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.

۳۰.رعایت حداقل یک متر فاصله بین لوازم قابل اشتعال (پشتی-فرش- پرچم...) الزامی است.

۳۱.درقسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه، تدارک دیده شود.

۳۲.درکلیه قسمت ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول های آتش نشانی سیاروخاموش کننده موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآنها آشنا باشند.

۳۳.از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جدٱ جلوگیری شود.

۳۴.درصورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندرهای گاز ، مکان مناسب خارج از فضای عمومی درنظر گرفته شود.

۳۵.کفراژبندی (سازه غیرمقاوم) بایستی به نحوی محاسبه گردد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته میشود داشته و بوسیله سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار گردد. به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

۳۶.ایجاد شبکه آب رسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری بوده و بایستی به نحوی طراحی و نصب گردد که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین وحداقل برای مدت (۱۵دقیقه) درنظر گرفته شود.

۳۷.نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه ها که به صورت دائمی می باشد الزامی است.

۳۸.رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخشها با توجه به شرایط کم آبی

۳۹.نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبارهای پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم های برق رسانی و گاز رسانی

۴۰.رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت بویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا
۴۱.از ازدحام جمعیت در داخل و اطراف موکب ها جلوگیری شود.
۴۲.درصورت وقوع آتش سوزی و انفجار در محل تجمع نکنید، بلافاصله از محل انفجار دور شوید تا مانع اختلال در کار نیروهای امدادی نشوید.
۴۳.به توصیه‌های مسئولین دسته‌ها مبنی بر رعایت نظم گوش فرا دهید.
۴۴.به‌منظور محافظت از خود سعی کنید در مرکز ازدحام جمعیت قرار نگیرید.
۴۵.حداقل باید ۲.۳ متر مربع فضا برای هر نفر در نظر گرفته شود.
۴۶.اگر احیاناً در مرکز ازدحام جمعیت قرار گرفتید، دست‌های خود را جلوی قفسه سینه‌تان قرار دهید تا فضا و حفاظی بین قفسه سینه شما و پشت نفر جلویی ایجاد شود تا در صورت افزایش فشار جمعیت، نفس شما تنگ و تنفس شما دچار مشکل نشود.
۴۷.در صورت مشاهده افراد و هرگونه اقدام مشکوک (بسته یا کیف رها شده،مواد منفجره، اسلحه، مهمات و...) در اطراف تکایا یا هیئت‌ها مراتب را سریعا به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید
۴۸.شایع‌ترین حوادث در ایام سوگواری و در هیئت‌های مذهبی عبارت‌اند از:خفگی
برق‌گرفتگی،مسمومیت،سوختگی،خونریزی که لازم است کمک‌های اولیه شایع در آن اموزش دیده و مهارت لازم را در امداد رسانی بدان ها فرا بگیریم
۴۹.در صورت بروز حوادثی همچون آتش سوزی،انفجار،برق گرفتگی،ریزش سازه ها استقرار و  محل عزاداری سریعا با ماموران آتش نشانی (تلفن۱۲۵)تماس بگیریم.

کلید واژه ها: افزایش ایمنی ماه محرم توصیه معاونت بهداشت اراک


نظر شما :