توصیه‌های معاونت بهداشت استان برای طبخ و توزیع نذورات در ایام محرم

۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۲ کد : ۴۴۶۸۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۶
معاون فنی معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا را افزایش دهد و ضروریست ضمن افزایش امنیت مواد غذایی از بروز مسمومیت‌های غذایی در عزاداران حسینی جلوگیری کرد.
توصیه‌های معاونت بهداشت استان برای طبخ و توزیع نذورات در ایام محرم

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر مرتضی واعظ اظهار داشت: رعایت بهداشت در تهیه اغذیه نذری ضروریست و هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی انجام شود و تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند.

وی با بیان این که مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد، یادآور شد: توصیه می شود از مواد غذایی بسته بندی شده ای که مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ضروری است احشام مورد استفاده برای قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود. برای تهیه و پخت غذا باید از نمک‌های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو و از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با میزان ترانس پایین استفاده شود.

واعظ درباره ظروف مورد استفاده در نذری‌ها توضیح داد: در طبخ غذاها باید از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود و پس از هر بار طبخ مواد غذایی به نحو مطلوب ظروف و تجهیزات شست‌وشو شود و ضروریست در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره‌ها خودداری شود.

وی درباره نحوه نگهداری غذاهای نذری، گفت: افراد باید از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری کنند و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در دمای زیر چهار درجه سانتی گراد یا دمای بالای ۶۳درجه سانتی گراد و روی شمعک گاز نگهداری شوند تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

کلید واژه ها: توصیه طبخ غذا ماه محرم معاوت بهداشت روستاهای شهر اراک دکتر واعظ


نظر شما :