موردی از ابتلا به تب دنگی در استان مرکزی گزارش نشده است

۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۹ کد : ۴۴۷۰۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۹۳
بیماری تب دنگی از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود و این پشه به شرط آنکه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد می‌تواند این بیماری ویروسی را به فرد دیگر منتقل کند و در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.
موردی از ابتلا به تب دنگی در استان مرکزی گزارش نشده است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ به گفته متخصصان، بیماری تب دنگی (Dengue fever) که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های ویروسی خونریزی دهنده است که از طریق بندپایان و پشه آئدس معروف به ببر آسیایی که یکی از پشه‌های رایج در مناطق استوایی جهان است، قابل انتقال بوده و عمدتا مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست.

پشه آئدس در آب های اندک راکد که حتی می تواند آب زیر گلدان خانه باشد، تخم گذاری و تولید مثل می کند، پس حفظ بهداشت محیط و جلوگیری از ایجاد فضای مناسب برای زندگی این پشه در پیشگیری از ابتلای به این بیماری، رکنی اساسی محسوب می شود، لذا تخلیه یا پوشاندن تمامی منابع آب‌های راکد مانند گلدان‌ها و بطری‌های خالی و ظرف‌های آب حیوانات و لاستیک‌های قدیمی و پلاستیکی یکبار مصرف و قوطی‌های فلزی و مخازن آب الزامی است. 

در همین رابطه دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این پشه انواع گوناگونی دارد و بر حسب نوع پشه در نقاط مختلف به اسامی مختلفی نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، گفت: وقتی پشه‌ آئدس از خون یک فرد آلوده به بیماری تب دنگی تغذیه کند، ویروس وارد بدن او می‌شود و وقتی پشه‌ آلوده شده فرد دیگری را نیش بزند، به راحتی این ویروس به بدن فرد جدید منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پشه در آب‌های تمیز زندگی می‌کند و در طول شب خواب بوده و روزگرد است، گفت: درگیری با این بیماری برای افرادی اتفاق افتاده است که به کشورهای امارات، عربستان، سودان، قطر، پاکستان مسافرت کرده‌اند.

زیلابی در ادامه به علائم بیماری تب دنگی اشاره کرد و گفت: علائم این بیماری بیشتر نظیر علائم بیماری‌های ویروسی است. تب بالای ۴۰ درجه‌ سانتیگراد، سردرد شدید، بدن درد، درد پشت چشم، دردهای عضلانی و مفاصل، و ... از علام ئم این بیماری است. در برخی افراد شاید علائمی مشاهده نشود و بیماری مانند یک سرماخوردگی ساده و خفیف باشد که پس از چند روز بهبودی کامل حاصل می شود. درمان افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند ممکن است منجر به بستری در بیمارستان شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر مبتلایان به این بیماری در جنوب کشور بهبود یافته‌اند، گفت: خوشبختانه موردی از ابتلا به این بیماری در استان مرکزی گزارش نشده است، هرچند آمادگی لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.

وی با اشاره به آمار پائین ابتلا به بیماری در کشور اظهار کرد: به دلیل تعداد محدود درگیری با این بیماری، هزینه سنگینی برای درمان بیماری متوجه حوزه سلامت نخواهد شد ولی اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از آن برای جوامع هزینه بردار است. آزمایشگاه تخصصی و پزشک متخصص برای تشخیص این بیماری و ... در استان مرکزی وجود دارد که فعالیت در این بخش‌ها و همچنین تله گذاری، برای حوزه سلامت هزینه بردار است.

این مقام مسئول در علوم پزشکی اراک با بیان اینکه دوره بیماری تب دنگی مانند دوره بیماری های ویروسی است، گفت: در برخی افراد ممکن است این بیماری با بیماری‌ تب کریمه کنگو شباهت پیدا کند و خون‌مردگی در پوست مشاهده شود که تشخیص با پزشک است.

وی با بیان اینکه این بیماری داروی خاصی ندارد و بیشتر باید خودمراقبتی کرد، گفت: رعایت بهداشت و خوابیدن در پشه بند در فضای باز و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله توصیه‌ها به مردم است. پزشکان هم نباید در صورت مراجعه بیماری با چنین علائمی، مورد را مانند بیماری‌های ویروسی دیگر تلقی کنند بلکه باید آزمایشات لازم برای تشخیص دقیق انجام شود. هزینه بیماری برای فرد بیمار در صورت طی کردن چارت سیستم ارجاع و دستورالعمل وزارت بهداشت رایگان است و اگر سیستم ارجاع نباشد به مراجعه با مطب پزشکان متخصص، هزینه درمان مانند سایر بیماری‌های ویروسی است.

زیلابی در خصوص مشارکت ارگان‌های ذیربط برای پیشگیری و آمادگی جهت مبارزه با بیماری گفت: اداراتی نظیر محیط زیست، راه و ترابری، بهداشت، فرودگاه، آموزش و پرورش و ... زیر نظر استانداری جلساتی برگزار کرده اند و هرگونه تردد به کشور نیز کنترل می‌شود. با وجود شیوع بیماری در جنوب کشور جلسات مستمری برای آمادگی جهت مقابله با بیماری تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری واکسن ندارد و مردم باید خودمراقبتی داشته باشند، تصریح کرد: نابود کردن کانون‌های زادوولد پشه نظیر آب‌های اندک راکد ضرورت دارد. افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس مسافرت کرده اند حتما به پزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: پشه آئدس تب دنگی معاونت بهداشت اراک


( ۱ )

نظر شما :