تله‌گذاری برای پشه آئدس در استان مرکزی انجام می‌شود

۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۹ کد : ۴۴۷۲۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۸
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تله گذاری برای پشه آئدس در محیط‌هایی مثل راه آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین و فاضلاب‌ها از فردا در استان مرکزی انجام می‌شود.
تله‌گذاری برای پشه آئدس در استان مرکزی انجام می‌شود

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی،  ۲۳ تیر در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی اظهار کرد: به طور معمول سالانه ۵۰ پشه آئدس در مناطق گرمسیری شناسایی می‌شود ولی آنچه که تفاوت ایجاد کرده در سال جاری به دلیل بارندگی‌های فراوان در جنوب کشور و تکثیر این پشه است.

وی با بیان اینکه پشه آئدس منجر به انتقال سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود گفت: هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن موثر و درمان قطعی ندارند.

زیلابی با بیان اینکه میزان کشندگی تب دنگی ۱۰ درصد است، افزود: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و فقط از مادر به جنین و در پیوند اعضا منتقل می‌شود. تب دنگی برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطرناک است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تب دنگی در استان مرکزی شناسایی نشده است گفت: سه مورد مشکوک در شازند و خنداب شناسایی شدند که پس از انجام تست مشخص شد مبتلا به تب دنگی نیستند.

زیلابی تصریح کرد: تاکنون در استان‌های جنوبی کشور ۱۴۹ مورد تب دنگی گزارش شده است که تنها ۷ مورد بومی بوده‌اند و الباقی پس از سفر به کشورهای پاکستان، امارات، قطر، بنین و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی اضافه کرد: کمردرد، سردرد، چشم درد، درد عضلات و علائم گوارشی از جمله علائم تب دنگی است. اطلاع رسانی لازم به کلیه پزشکان و مدیران شبکه‌های بهداشت انجام شده است. همچنین یک سانتر در بیمارستان ولیعصر به این موضوع اختصاص داده شده و تعدادی تست سریع تب دنگی را در اختیار بیمارستان گذاشتیم. در حوزه تامین سرم نیز مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از شیوع تب دنگی در استان مرکزی گفت: تله گذاری در محیط‌هایی مثل راه آهن، فرودگاه، محل ترانزیت ماشین‌های سنگین و فاضلاب‌ها از فردا در استان مرکزی انجام می‌شود.

زیلابی با اشاره به انجام لایروبی رودخانه‌های استان مرکزی افزود: یک حشره شناس در دانشگاه علوم پزشکی جذب کردیم که اکنون مشغول کار است و ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای آزمایشگاه حشره شناسی خریداری کردیم.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر لزوم توجه افراد به خودمراقبتی تصریح کرد: هفته‌ای دو بار سطل های زباله باید شست‌وشو شود و لاستیک‌های تلنبار شده باید جمع آوری شوند.

کلید واژه ها: تله گذاری پشه آئدس معاونت بهداشت استان مرکزی دکتر زیلابی


نظر شما :