۸۰۰ مورد بازرسی از هیات‌های مذهبی در استان

۲۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۷:۲۵ کد : ۴۴۷۵۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۳۴
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد: هشتصد مورد بازرسی توسط ۶۰ نفر کارشناس بهداشت محیط، از تکایا، بقاع متبرکه و هیاتهای مذهبی از آغاز ماه محرم تاکنون در استان انجام شد.
۸۰۰ مورد بازرسی از هیات‌های مذهبی در استان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: بازرسان بهداشت محیط در قالب ۳۰ تیم بازرسی در مناطق تحت پوشش دانشگاه؛ بر رعایت ضوابط بهداشت محیط و عوامل محیطی موثر بر سلامت عزاداران سید الشهدا (ع) نظارت دارند.
 
دکتر اردلان زیلابی، افزود: از این تعداد، ۶۰ کارشناس بهداشت محیط در قالب ۳۰ تیم در استان مرکزی فعالیت و ضمن مشاوره  بر عملکرد هیات‌های مذهبی، ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و مکان‌های تجمعی و مساجد ؛ اماکن متبرکه  و  برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان نظارت بهداشتی دارند.

وی با بیان اینکه خدمت در این ایام در ۴ بخش و با هماهنگی بین بخشی با ارگان‌های مرتبط مانند  شهرداریها و دامپزشکی وسازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و... با گرایش نظارت بر بهداشت غذا، نظارت بر بهداشت اب و نیرو‌های داوطلب خدمت رسان به عزاداران و دفع پسماند و  فاضلاب موکب به منظور جلوگیری از شیوع بیماری انجام می‌شود 
همچنین افزود: لیست موکب‌ها و هیات مذهبی و مساجد و ایستگاه‌های صلواتی با هماهنگی متولیان امر به مراکز بهداشت و شبکه های بهداشت شهرستان‌ها ارسال می‌شود. و برنامه ریزی نظارت عالیه از روز اول محرم اعمال شده است و در این راستا از تمام ظرفیت بازرسی بهداشتی استفاده می شود.

دکتر زیلابی با اشاره به اینکه نحوه تهیه و توزیع نذورات، محل طبخ نذورات، سلامت مواد اولیه در شرایط بهداشتی، فرایند بسته بندی و رعایت زنجیره سرمای غذا جهت جلوگیری از بیماری‌های منتقله از غذا از نکات مورد توجه کارشناسان بهداشتی است، افزود: تامین آب شرب سالم و یا تهیه آب‌های بطری شده، رعایت اصول بهداشتی در فرایند تهیه یخ، استفاده از یخ‌های بهداشتی و حذف یخ‌های غیر بهداشتی، دارا بودن کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی نیرو‌های فعال در عرصه طبخ و توزیع مواد غذایی در موکب‌ها و هیات‌ها، دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند موکب‌ها و استقرار تیم مقیم در برخی اماکن با ورودی و خروجی غذای بالا از دیگر موضوعات با اهمیت در حوزه بهداشت عزاداران حسینی است. 
معاون بهداشت استان با بیان اینکه با توجه به خطر بیماری دنگی، امحاء زباله‌ها و دفع فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود مصرف لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی و بر پایه گیاهی برای نوشیدنی‌های گرم و شستشو گند زدایی محل طبخ مواد غذایی و رسیدگی به شکایات رسیده به سامانه ۱۹۰ در حداقل زمان ممکن از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط در این ایام خواهد بود.

کلید واژه ها: بازرسان بهداشت محیط تکایا هیات ماه محرم معاونت بهداشت اراک


نظر شما :