خومراقبتی، فرصتی برای توجه بیشتر به اهمیت مراقبت از خود

۰۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۰ کد : ۴۴۹۱۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۳
خودمراقبتی به معنی انجام فعالیت‌هایی است که موجب ارتقای ابعاد مختلف سلامت می‌شود و شامل داشتن نقش فعال در حفظ سلامت و احساس خوب زیستن است.
خومراقبتی، فرصتی برای توجه بیشتر به اهمیت مراقبت از خود

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، مهتاب نوابی، سرپرست گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک  به مناسبت روز جهانی خود‌مراقبتی اظهار داشت : روز جهانی خودمراقبتی هر ساله در بیست و چهارمین روز ماه هفتم سال میلادی یعنی  24 جولای گرامی داشته می‌شود، این روز نمادین به این دلیل انتخاب شد که خودمراقبتی می بایست در «24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته» انجام شود. خودمراقبتی به معنی انجام فعالیت‌هایی است که موجب ارتقاء ابعاد مختلف سلامت می‌شود و شامل داشتن نقش فعال در حفظ سلامت و احساس خوب زیستن است. به عبارتی دیگر، این رویداد فرصتی برای توجه بیشتر به اهمیت مراقبت از خود در زندگی روزمره را به ما یادآوری می‌کند که نیاز به وقت گذاشتن برای خود و انجام فعالیت‌های مثبت برای حفظ سلامتی و شادی داریم.  روز جهانی خودمراقبتی به ما یادآوری می‌کند که مراقبت از خود نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. زندگی پرمشغله امروز، ما را به سادگی می‌تواند از توجه به نیازهای خود غافل کند. این روز فرصتی است تا با نگاهی نو به خود و نیازهایمان، برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامت خود گام برداریم. 
نوابی ادامه داد: در کنار تلاش برای تقویت ابعاد فردی خودمراقبتی نباید از ابعاد خانوادگی خودمراقبتی نیز غافل شد. خودمراقبتی در خانواده‌ها نقش مهمی در تقویت روابط خانوادگی و حفظ سلامت اعضا دارد.
اولین توصیه برای خودمراقبتی در خانواده‌ها، اختصاص دادن زمانی برای فعالیت‌های مشترک است. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل بازی‌های خانوادگی، پخت و پز، ورزش و  پیاده‌روی‌های دسته‌جمعی باشند.
دومین توصیه، برقراری ارتباط موثر و صحبت‌های صادقانه در خانواده است. ایجاد فضایی که همه اعضای خانواده بتوانند احساسات و نیازهای خود را بدون ترس از قضاوت بیان کنند، بسیار مهم است. این نوع ارتباط می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و احساس تعلق و حمایت را در بین اعضا تقویت کند. همچنین، برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات منظم خانوادگی برای بررسی مشکلات و فعالیت‌ها می‌تواند به بهبود هماهنگی و رضایت اعضای خانواده کمک کند.
توصیه دیگر، تشویق به رعایت عادات سالم در خانواده است که می‌تواند شامل ترویج تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش منظم برای همه اعضای خانواده ‌باشد. همچنین، ترویج رفتار مثبت مانند مطالعه کتاب، انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی و پرهیز از افراط در استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حفظ و تقویت سلامت اعضای خانواده موثر است .

کلید واژه ها: خودمراقبتی معاونت بهداشت مهتاب نوابی


( ۱ )

نظر شما :