هفته جهانی شیر مادر، فرصتی برای تقویت حمایت از سلامت نوزادان و کودکان/ هفته جهانی شیر مادر در استان مرکزی برگزار میشود.

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۷ کد : ۴۴۹۹۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۲۶
معاون بهداشت اراک با اشاره به فرارسیدن هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر گفت:هفته اول آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه، هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است که هر ساله از طرف سازمان بهداشت جهانی( who) یک شعار برای این هفته در نظر گرفته می شود و شعار امسال " حمایت همه جانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه " تعیین شده است.
هفته جهانی شیر مادر، فرصتی برای تقویت حمایت از سلامت نوزادان و کودکان/ هفته جهانی شیر مادر در استان مرکزی برگزار میشود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: موفقیت در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در گرو حمایت همگانی است. هدف از نامگذاری این هفته تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد شویم.

وی افزود: نوزادان ، انسان هائی ظریف، شکننده و آسیب پذیرند درعین حال این موجودات دوست داشتنی، امید خانواده ها، سرمایه های جامعه و آینده سازان کشور محسوب می شوند لذا باید ضمن حفظ و حراست از آنان در مقابل همه مخاطرات، از حد اعلای سلامت همه جانبه و بیشترین میزان دانش و توانمندی علمی برخوردارشان ساخت.

دکتر زیلابی ادامه داد: 1000روز اول زندگی، از زمان اولین روز بارداری مادر تا پایان دو سالگی (۲۷۰ روز بارداری و ۷۳۰ روز اول عمر) ، زمان طلایی برای تضمین سلامت هر فرد در طول زندگی است و تغذیه با شیر مادر یکی از راه‌های اصلی تضمین سلامتی فرد به حساب می‌آید. اتفاقاتی که درهر ثانیه این هزار روز برای جنین وکودک رخ می دهد ،اثری حیاتی دارد. دراین مدت تخمک لقاح یافته تبدیل به انسانی می شود که بیش از 70درصد رشد مغزی ،40درصد رشد قدی و25درصد رشد وزنی خود را بدست آورده است. فرصت های این هزار روز در هیچ مرحله دیگری از زندگی تکرار نخواهند شد. دراین هزار روز ،سلامت ،رشد وتکامل ،تغذیه ،آموزش ،ایمنی ومراقبت برای کودک وخانواده وی نقش حیاتی وکلیدی دارند

معاون بهداشت ادامه داد: به یاد داشته باشیم که تغذیه با شیر مادر فقط مسئولیت زنان نیست. حفظ، حمایت و ترویج شیردهی یک مسئولیت ا جتماعی است .  همه باید با هم کار کنیم تا مطمئن شویم که  تمامی مادران  از حمایت اجتماعی فرزند پروری برخوردارند و محیطی که در آن زندگی می کنند دوستدار کودک است  

معاون بهداشت ، برنامه ریزی برای اجرای فعالیت‌های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر را مطابق با روز‌های این هفته، تشریح و بیان کرد: چهارشنبه ۱۰ مرداد، "نقش سیاستگذاران در بهبود وضعیت شیردهی"، پنجشنبه ۱۱ مرداد، "نقش پدران در شیردهی موفق"، جمعه ۱۲ مرداد "نقش روحانیون و گروه‌های مذهبی در حمایت از تغذیه با شیر مادر"، شنبه ۱۳ مرداد "نقش قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادر و شیرخوار"، یکشنبه ۱۴ مرداد "نقش رسانه‌ها و فضا‌های مجازی در آگاهی و مهارت مادران و خانواده ها"، دوشنبه ۱۵ مرداد "نقش گروه‌های مردمی در ترویج تغذیه با شیر مادر"، سه شنبه ۱۶ مرداد "نقش مدیران و کارفرمایان در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر"، نامگذاری شده است.

دکتر زیلابی برنامه‌های معاونت بهداشت در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را تشریح کرد و گفت:، هماهنگی لازم با ادارات مرتبط، برگزاری کارگاه و جلسات آموزشی مدیران و کارکنان بهداشتی ، مادران و خانواده‌های آنان، هماهنگی و مکاتبه با صدا و سیما به منظور پخش یا زیرنویس پیام‌های مشوق شیردهی در هفته مذکور و تاکید مجدد بر لزوم رعایت الزامات اجرای کد بین المللی جانشین شونده‌های شیر مادر از جمله منع نمایش دادن شیر مصنوعی در برنامه‌های تلویزیونی و پوشش خبری رویداد‌های مرتبط، را از جمله فعالیت‌های الزامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هفته جهانی شیر مادر، برشمرد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: هفته جهانی شیر مادر معاون بهداشت اراک


نظر شما :