آزمایش تله‌های پشه آئدس در استان مرکزی منفی گزارش شد

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۸ کد : ۴۵۱۳۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۲
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۶ تله پشه آئدس طی ۲۰ روز اخیر در هشت نقطه استان مرکزی نصب شد که پس از تعویض، آزمایش تمامی تله‌ها منفی گزارش شد.
آزمایش تله‌های پشه آئدس در استان مرکزی منفی گزارش شد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت،دکتر «اردلان زیلابی» افزود: تله‌ها در کشتارگاه دام اراک، تصفیه خانه مجاور تالاب میقان، راه‌آهن، فرودگاه، ۲ ایستگاه ترمینال مسافربری و ۲ ایستگاه کامیون‌های سنگین نصب شده است.

وی بیان کرد: تله‌ها هر روز توسط کارشناسان بهداشت محیط بازدید و هر ۶ روز برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نتایج آزمایش تله‌ها نشان داده پشه‌های گرفتار شده هیچ کدام مبتلا به بیماری نبوده و نتایج آزمایش‌ها منفی است.

دکتر زیلابی افزود: پیش‌بینی می‌شود با اتمام سفر اربعین یک یا ۲ پیک بیماری مبتلا به پشه آئدس در کشور شایع شود و برای جلوگیری از ابتلای زائران آموزش‌های لازم در مسیر پیاده‌روی به زایران ارایه می‌شود.

وی بیان کرد: استان‌های مجاور، گزارشی از ابتلا نداشته و آموزش‌های پیشگیری در دستور کار مراکز و خانه‌های بهداشت استان قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره پشه آئدس گفت: سالانه ۵۰ مورد گزش آئدس در مناطق گرمسیری اپیدمی وجود دارد، امسال به علت بارندگی در جنوب، این پشه رشد و تکثیر پیدا کرده و از انواع این پشه ۲ نوع آن خطرناک شناخته شده است.

دکتر زیلابی افزود: ۵۰ درصد جغرافیای جهان در معرض این پشه قرار دارند و میزان کشندگی برای افرادی که برای بار دوم مورد گزش قرار می‌گیرند بیشتر است.

وی درباره راه‌های انتقال بیماری ادامه داد: محل‌هایی از قبیل ظروف زیر گلدان‌ها، ظروف نگهداری کوچک آب، وسایل اسقاطی و چاله آسانسورها، ساختمان‌های نیمه کاره و مخازن آب بلااستفاده روباز از مهمترین محل‌های مناسب برای رشد پشه آئدس است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: گزش این پشه برای مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطر بیشتری دارد.

زیلابی با بیان اینکه پشه آئدس منجر به انتقال سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود گفت: هیچ‌کدام از این بیماری‌ها واکسن موثر و درمان قطعی ندارند.

وی با بیان اینکه میزان کُشندگی تب دنگی ۱۰ درصد است، افزود: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و فقط از مادر به جنین و در پیوند اعضا امکان انتقال وجود دارد و تب ناشی از گزش این پشه برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

کلید واژه ها: پشه آئدس اراک معاونت بهداشت


نظر شما :