لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی زائران و مسافران کشور عراق خود مراقبتی در برابر بیماریهای واگیر دار

۲۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۵ کد : ۴۵۳۳۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۵
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم برای زائران اربعین، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکسری بیماری‌های واگیر در کشور عراق شیوع بیشتری دارد، لازم است زائران سفر اربعین به آنها توجه داشته باشند.
لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی زائران و مسافران کشور عراق خود مراقبتی در برابر بیماریهای واگیر دار

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اینکه  بیماری تب دنگی  وپشه آئدس در کشور عراق نیز مشاهده شده است  ضروری است کلیه زائرین محترم در مسیر پیاده روی و محل سکونت در عراق  به منظور محافظت خود از گزش پشه لباس آستین بلند وشلوار بلند و جوراب بپوشند، رئیس مرکز بهداشت استان با عنوان اینکه درمان بیماری تب دنگی علامتی است، افزود: اگر فرد دچار درد و تب شد، فقط باید از استامینوفن استفاده کند و از دارو‌های ضد درد و تب استروئیدی مثل ناپروکسن و بروفن به هیچ‌وجه استفاده نکند، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. 
دکتر زیلابی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور عراق، گفت: دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ علامتی ندارند و از روی ظاهر نمی‌توان تشخیص داد که دام مبتلا به بیماری است؛ این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده، هنگام ذبح یا استفاده از جگر و امحا و احشا که به خوبی پخته نشده است و حتی تماس با کنه منتقل می‌شود. افراد به هیچ‌وجه در مدت سفر، با گوشت و فرآورده‌های دامی که تازه ذبح شده است، تماس پیدا نکنند، حتماً گوشت را از کشتارگاه‌های مجاز تهیه کنند. 
وی افزود: اگر افراد در مسیر، با کنه تماس داشته باشند و روی پوست خود مشاهده کنند، حتماً باید با دقت کنه را جدا کنند تا زائده دهانی خارج شود و از له کردن کنه روی پوست به شدت خودداری کنند. 
دکتر اردلان زیلابی تاکید کردند: با توجه به افزایش موارد سرخک در کشور عراق همه زائران که به عراق سفر می کنند توصیه می‌کنیم اگر کودک یا نوجوان کمتر از ۱۵ سال همراه خود دارند، حتماً نسبت به تکمیل سابقه واکسیناسیون سرخک اقدام و حداقل یک یا دو هفته قبل از سفر، سابقه واکسیناسیون را تکمیل کنند.  
دکتر زیلابی گفت: علائم سرخک ابتدا شبیه علائم سرماخوردگی می باشد، اگر این علائم را احساس کردید باید بلافاصله از ماسک استفاده کنید و خود را از افرادی که با آنها همسفر هستید جدا کنید و به نزدیک‌ترین موکبی که وظیفه کنترل سلامت زائران را برعهده دارد، مراجعه کنید. وی گفت: اگر در کاروان و تیم همسفران، فردی مبتلا به سرخک شد یا با افرادی که مبتلا به بیماری سرخک هستند تماس داشت، بلافاصله بعد از مراجعه به ایران، حتماً باید پزشکان پایگاه مراقبت مرزی را در جریان قرار دهد تا مراقبت‌های لازم انجام شود. 
معاون بهداشتی دانشگاه اراک درباره مصرف دارو برای درمان بیماری سرخک، هم گفت: برای درمان سرخک بیشتر از دارو‌های ضد تب یا ضد خارش و برای کودکان از ویتامین آ استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: لزوم رعایت بهداشت اربعین اراک


نظر شما :