تغذیه سالم در زمان پیاده‌روی اربعین بسیار مورد تأکید است

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۰ کد : ۴۵۴۰۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۲۳
گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اراک بر تغذیه سالم و عدم افراط و تفریط در مصرف خوردنی‌‎ها و نوشیدنی‌ها در زمان پیاده‌روی اربعین تأکید کرد.
تغذیه سالم در زمان پیاده‌روی اربعین بسیار مورد تأکید است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، نسرین یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت اراک گفت :در این روزها زائران پیاده اربعین آماده حرکت و عظیمت به سمت کربلای معلی هستند و نکته بسیار مهمی که در طول سفر بسیار مورد تأکید است بحث تغذیه سالم و عدم افراط و تفریط در مصرف خوردنی‌‎ها و نوشیدنی‌ها بوده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای به زوار اربعین، تصریح کرد: برای پیشگیری از یبوست، از نا نهایی که سبوس بیشتری دارند به جای نان لواش استفاده کنید. مواد غذایی ملین مثل انجیر، آلو و ... برای جلوگیری از یبوست به همراه خود داشته باشید.در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما خشک  به جای خرما، توت خشک، انجیر خشک و انواعی از مغزهایی که بسته بندی بهداشتی دارند و لیموترش به همراه داشته باشید.

وی بیان کرد: به دلیل گرمی هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیادو چای خودداری کنید چرا که مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دهی آب بدن می شود و می تواند شما را مستعد گرمازدگی کند،برای پیشگیری از گرمازدگی شربت های خاکشیر و تخم شربتی را تهیه و میل کنید.تا حد امکان از مصرف غذ اهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری های گوارشی نشوید.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی عنوان کرد: غذاهایی مثل سالاد الویه، کباب، غذاهای حاوی کشک مثل کشک بادمجان، ماهی یا سس مایونز را که زود فاسد می شود،  با خود به همراه، نداشته باشید. توجه کنید، مصرف غذ اهای گرم از سلامت بیشتری نسبت به غذ اهای سرد برخوردار است چرا که حرارت غذا منجر به از بین رفتن میکرو بهای موجود در مواد غذایی شده و احتمال مسمومیت آن را کاهش می دهد.

او تاکید کرد: بهتر است برای تامین  آب و ئمایعات مورد نیاز دریافتی را به صورت آب ترکیبی (آب با ابلیمو یا آب باعرقیات) و  یا  دوغ کم نمک  استفاده کنید ، خوردن چای بیش از ۲_۳ فنجان در روز می تواند باعث از دست رفتن آب دریافتی شود (چای مدر است و آب دریافتی را از بدن دفع می‌کند ) و از آب‌های بسته بندی شده به تعداد مورد نیاز به‌ همراه داشته باشید.

یادگاری در پایان توصیه نمود : برای پیشگیری از مسمومیت غذایی همراه غذای خود از ماست یا لیموترش ، برای جلوگیری از گرمازدگی از دوغ های کم نمک پاستوریزه همراه با نعنا یا پونه مصرف کنید.
در طول سفر از سبزیجات ومیوه های تازه شسته شده بیشتر مصرف کنید.
حتما غذاهارابه صورت گرم شده مصرف کنید .


 

کلید واژه ها: تغذیه معاونت بهداشت اربعین اراک نسرین یادگاری


( ۳ )

نظر شما :