۲۲۱ هزار و ۵۵۴ خانوار استان مرکزی زیرپوشش خدمات سفیران سلامت هستند .

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۷ کد : ۶۵۸۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۵۴
اراک - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۲۲۱ هزار و ۵۵۴ خانوار معادل ۶۷ و نیم درصد مردم استان مرکزی زیر پوشش خدمات سفیران سلامت هستند و کارنامه راهبردهای این حوزه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برجسته است.

«جواد نظری» روز سه‌شنبه به مناسبت هفته خودمراقبتی(۲۷ آبان ماه تا سوم آذر) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سفیران سلامت آموزش‌های لازم را در سطوح خودمراقبتی فردی و خانوادگی فرا گرفته و در کانون‌های جمعیتی پیرامون خود اشاعه می‌دهند و دانشگاه‌علوم پزشکی اراک نیز در شهرستان‌های استان به جز ساوه و خمین که مدیریت سلامت مستقل دارند از طریق مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت در این راستا فعالیت دارد.

وی توضیح داد: خودمراقبتی شامل اعمال اکتسابی، آگاهانه و هدفدار در حوزه تندرستی و سبک زندگی سالم است که دامنه رفتاری گسترده‌ای را برای حفظ و بهبود سلامت جسمانی، روانی ، فردی و اجتماعی شامل می‌شود و می‌توان با ترویج خودمراقبتی حداقل هفت درصد هزینه‌های حوزه سلامت کاهش داد و امید به زندگی و کیفیت زیستی گروه‌های جمعیتی را ببالا برد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: برنامه تحول نظام سلامت که از سال ۹۴ کلید خورده رویکرد خودمراقبتی فردی، سازمانی، اجتماعی و خودیاری را در گام‌های خود لحاظ کرده و می‌کوشد سهم پیشگیری را بر درمان بهبود دهد.

نظری اظهار داشت: حیطه‌های خودمراقبتی شامل بهبود سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها، خودارزیابی مستمر سلامت، مشارکت آگاهانه در درمان و توانبخشی است که موجب سطح زندگی بهتر، افزایش رضایت‌مندی بیماران، منطقی شدن استفاده از خدماتدر مراکز بهداشتی، کاهش ویزیت بیماران سرپایی، کنترل هزینه‌های بیمارستانی و در مجموع بهبود سلامت نیروی کار و تضمین توسعه پایدار می‌شود.

وی یادآور شد: بیشترین عوامل مرگ و میر در ایران حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها عنوان شده است که در ریشه‌یابی آن‌ها می‌توان به سبک زندگی نادرست و برخی غفلت‌ها رسید که به منظور مداخله با هدف کاهش بیماری‌های غیرواگیر باید گفتمان سبک زندگی سالم و تحرک جسمانی در لایه های مختلف جامعه نهادینه شود و مقوله خودمراقبتی در سطوح مختلف از سوی تمامی افراد جامعه جدی گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: برخی کشورها چون انگلستان توانسته‌اند با نهادینه کردن خودمراقبتی ۴۰ درصد ویزیت پزشکان عمومی را کاهش دهند و ویزیت‌های سرپایی نیز تا ۱۷ درصد پایین آمده است و ضمن مهار مصرف داروها، شمار بستریان بیمارستانی ۵۰ درصد و روزهای غیبت از کار نیز به نصف رسیده است.

حوزه بهداشت استان مرکزی تمرکز خود را بر کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر گذاشته و تلاش می‌شود ظرف ۱۰ سال آینده به ۲۵ درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و دیابت، ۱۰ درصد کاهش مصرف الکل، ۱۰ درصد افزایش حرکت جسمانی و ۳۰ درصد کاهش مصرف نمک برسد.

 

 

کلید واژه ها: ماهنامه خودمراقبتی اجتماعی بهداشت و درمان


نظر شما :