تلخ ترین بیماری شیرین

۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۶۶۰۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۷۳
تلخ ترین بیماری شیرین ۹ و نیم درصد جمعیت استان مرکزی دیابت دارند.
تلخ ترین بیماری شیرین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با اعلام این خبر می گوید: این تعداد شامل حدود 30 هزار نفر از جمعیت 25 سال به بالای استان می شود که به دیابت مبتلا هستند و به مداخله‌ درمانی و مراقبتی نیاز دارند.
ابتلا به دیابت نه تنها کیفیت زندگی فرد مبتلا را کاهش می‌دهد بلکه اطرافیان را هم با مخاطره مواجه می‌ کند و از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه این بیماری، ژنتیکی است آگاهی از مراقبت‌های پیشگیرانه‌، توجه به سبک زندگی سالم، الگوی غذایی و تحرک جسمانی اهمیت زیادی دارد.
شیوع دیابت در زنان 2 برابر مردان...
دکتر میرشفیعی با بیان اینکه شیوع دیابت در زنان استان مرکزی 2 برابر مردان است می افزاید: تاکنون موارد ابتلا به دیابت در هفت درصد از جمعیت 25 سال به بالای مناطق روستایی و حدود چهار درصد از جمعیت مشمول شهرهای استان مرکزی شناسایی و در سامانه سیب درج شده است.
425 میلیون نفر از مردم 20 سال به بالا در جهان به دیابت مبتلا هستند و اگر وضعیت کنونی در سبک زیستی و رفتار افراد ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 بیش از 100 میلیون نفر به مبتلایان دیابت اضافه شود.
18 تا 24 آبان هفته دیابت است.
میر شفیعی می گوید: 95 درصد از بیماران دیابتی شناسایی شده در استان مرکزی در مناطق روستایی و 43 درصد هم در شهرها زیر پوشش خدمات مراقبتی، آموزشی و معاینه‌های ماهانه قرار دارند.
دیابت، شایع ترین بیماری متابولیک...
این بیماری یکی از شایع‌ ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود که هر سه نوع دیابت نوع‌ یک با عامل توقف تولید انسولین، نوع 2 با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.

شیوع دیابت در 11 درصد جمعیت بالای 25 سال در ایران...
رییس اداره دیابت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می گوید: 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور به دیابت مبتلا هستند.

دکتر علیرضا مهدوی می افزاید: متأسفانه شیوع دیابت به علت کم تحرکی و چاقی روزافزون در جوامع، در حال رشد است.
دیابت خطرناک تر از سرطان…
بیماری دیابت یکی از خطر ناکترین، پرهزینه ‌ترین و پر عوارض‌ ترین بیماری‌ ها و به خاطر عوارض آن، سخت‌ تر از سرطان است.
معمولا بیماران دیابتی بیش از 4 سال با این بیماری درگیر هستند و کلیه، چشم و قلب خود را از دست می‌دهند و هزینه‌های درمانی آن از همه بیماری‌ها بیشتر است.
دیابت نوع یک خطرناک ‌تر است و 90 درصد از بیماران را شامل می‌شود.
پرهیز غذایی و تحرک بدنی متناسب با سلامت هر فرد از فاکتور‌های کاهش این بیماری است.
دیابت، چهارمین عامل مرگ و میر در جهان...
در بین بیماری‌های غیر واگیر در دنیا، دیابت سریع ‌ترین رشد را دارد و چهارمین عامل مرگ و میر به شمار می‌رود.
هر چه اپیدمی این بیماری گسترده‌تر می‌شود هزینه آن هم شامل تشخیص، درمان و عوارض آن افزایش می‌یابد به طوری که هزینه پزشکی بیماران دیابتی بیش از دو برابر افراد غیر دیابتی  است که این موضوع بسیاری از بیماران دیابتی در استان مرکزی را با مشکل ادامه درمان رو به رو کرده است.
عباس فراهانی که یکسال است به دیابت مبتلا شده و کارگری ساده با حقوق زیر یک میلیون تومان است می گوید: چگونه باید هزینه های درمان را بپردازم در حالی که در تامین هزینه های زندگی خانواده ام درمانده ام.
هشدار؛ شاید شما هم دیابتی باشید...!
شاید شما هم یکی از همین بیماران دیابتی باشید که از ابتلای خود به آن بی خبرید، اندیشیدن به این موضوع می تواند تلنگری باشد تا هریک از ما به دنبال شناسایی این بیماری در خود باشیم و در صورت ابتلا، تا دیر نشده آن را درمان کنیم.
دیابت بر اثر عملکرد ناقص پانکراس در تامین انسولین ایجاد می‌شود که مولود علل متعددی چون بیماری‌ها، نواقص ژنتیکی، سبک زندگی کم تحرک و عادت های غذایی غلط است.

هزینه صد‌ها میلیارد تومانی درمان دیابت...
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می گوید: بیماری دیابت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها برای بیمه هاست به طوری که سالانه فقط 235 میلیارد تومان صرف انسولین‌های قلمی می‌کنیم.
از بین بیمه شده‌های سازمان بیمه سلامت حدود 4 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد 200 هزار نفر انسولین مصرف می‌کنند.
طاهر موهبتی می افزاید: بیمه سلامت ایران 15 داروی تزریقی و 8 داروی خوراکی را برای بیماران دیابتی پوشش می دهد.
800 دلار هزینه سالانه هر دیابتی...
رئیس انجمن بیماران دیابتی استان مرکزی هم در این باره با ابراز تاسف از آمار بالای مبتلایان به دیابت در استان می گوید: کنترل دیابت برای هر نفر در سال 800 دلار هزینه دارد که این رقم برای بسیاری از مبتلایان، بسیار سنگین و غیر قابل پرداخت است.
دکتر اکبری پور حمایت نکردن بیمه های مکمل کشور از هزینه های این بیماران را مشکل بزرگ و اصلی آنان می داند و می افزاید: این موضوع سال هاست که مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.
ضرورت حمایت بیمه های مکمل از بیماران دیابتی...
او معتقد است زیر پوشش قرار گرفتن هزینه های درمان بیماران دیابتی توسط بیمه های مکمل باید هرچه سریع تر در شورای هماهنگی بیمه های خصوصی استان های کشور مطرح و پس از تصویب آن، دولت باید بلافاصله اقدامات بعدی را انجام دهد تا میلیون ها دیابتی در کشور بتوانند با برخورداری از حمایت این بیمه ها دیابت خود را کنترل کنند.
برنامه‌های سلامت محور برای مقابله با دیابت...
رییس اداره دیابت وزارت بهداشت در این باره می گوید: با توجه به پیامد‌های جبران ناپذیری که بیماری دیابت برای مبتلایان به وجود می‌آورد، هدف گذاری سیاستگذاران کشور در موضوع دیابت آن است که تا سال 2025 مرگ زود هنگام به علت بیماری‌های غیر واگیر را در جمعیت کشور به میزان 25 درصد کاهش دهند.
دکتر علیرضا مهدوی می افزاید: مبتلایان به دیابت یا تازه دیابتی شده اند و یا در معرض ابتلا به آن هستند، زیرا قند خون بالایی ندارند، بنابراین می‌توان با مداخله، از تشدید بیماری در آنان جلوگیری کرد.

بی خبری نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود...
متخصص تغذیه با اشاره به اینکه حدود 5 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند می گوید: تنها 6 درصد از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و آن را کنترل می‌کنند.
فرزانه شکیبافر با اشاره به آخرین آمار فدراسیون بین المللی دیابت می افزاید: نیمی از 5 میلیون نفری که در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و افرادی هم که خبر دارند بیشترشان دیابت را کنترل نمی‌کنند و این درحالی است که تنها 6 درصد دیابتی‌ها که از بیماری خود اطلاع دارند آن را کنترل می‌کنند.

ارتباط تنگاتنگ ورزش با پیشگیری از دیابت...
مسئول برنامه کشوری کنترل دیابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید به اینکه تغذیه سالم و ورزش از دیابت پیشگیری می‌کند می گوید: پیشگیری از این بیماری ارتباط تنگاتنگی با ورزش، فعالیت بدنی و تغذیه سالم دارد.
دکتر فاطمه قائمی می افزاید: با توجه به اینکه 70 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و جامعه رو به صنعتی شدن است این امکان وجود دارد که تعداد بیماران دیابتی روز به روز افزایش یابد و البته با افزایش جمعیت سالمند در کشور، شیوع این بیماری محتمل است.
او می گوید: متأسفانه با توجه به کاهش شدید فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان، این عامل در کنار تغذیه ناصحیح، میزان شیوع بیماری را گسترش می دهد که با ورزش و تغذیه سالم می توان از این بیماری پیشگیری کرد.
افزایش سطح سواد سلامت جامعه راهکاری ریشه ای برای کاهش آمار دیابت...
اهمیت موضوع کنترل بیماری دیابت این بار اعضای کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی را یکشنبه 26 آبان گرد هم آورد تا ضمن اجرای طرح تبیین و آموزش کنترل بیماری دیابت و ارتقای سلامت مردم، افزایش سطح سواد سلامت در جامعه هم در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.
سجادی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی و دبیر کارگروه در این نشست گفت: میزان ابتلا به بیماری دیابت در کشور 11 درصد و این میزان در استان مرکزی 9 و نیم درصد است و با وجودی که این آمار در استان پایین تر از کشور است باید با اجرای برنامه های آموزشی، ورزش و تحرک از شیوع این بیماری در استان جلوگیری کنیم و با همکاری انجمن دیابت استان و دانشگاه علوم پزشکی سطح سواد سلامت مردم را در این حوزه افزایش دهیم.

 

تغییر در سبک زندگی مولود اجرای طرح افزایش سطح سواد سلامت...
بدون تردید پس از توفیق در اجرای طرح ها و برنامه های تبیینی و آموزشی در جهت ارتقای سلامت مردم و افزایش سطح سواد سلامت در جامعه، نوبت به حصول نتایج اجرای این طرح ها در سطح جامعه می رسد مهمترینِ آن هم تغییر در سبک زندگی و انتخاب رژیم غذایی مناسب است که مهم ترین گام در پیشگیری از ابتلا به دیابت است.
دیابت درمان قطعی ندارد...
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهرستان اراک با اشاره به اینکه این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد معتقد است اصلاح سبک زندگی و تغذیه افراد تنها می تواند راهی برای کنترل دیابت باشد نه درمان آن.
دکتر بهروز رفیعی در عین حال اجتناب از مصرف فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده، انتخاب مواد غذایی کم قند یا بدون قند مثل غلات کامل، حذف شکر و نوشیدنی‌های شیرین از برنامه غذایی، مصرف سبزیجات، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، ورزش و کاهش استرس و اضطراب را در سلامت افراد و جلوگیری از بروز دیابت بسیار موثر می داند.
تضمین سلامت جامعه با آموزش و اصلاح سبک زندگی...
رییس اداره دیابت وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از دیابت و عوارض سنگین آن بر فرد، خانواده و دولت می گوید: هدف مهمتری که در خصوص بیماری دیابت دنبال می‌شود افزایش آگاهی و اطلاع رسانی با هدف اصلاح شیوه زندگی و همچنین ارتقای خدمات در راستای درمان مناسب و کاهش بروز عوارض است.
دکتر مهدوی می افزاید: تقویت نظام ارجاع به سطوح تخصصی، تجهیز مراکز و آموزش بیماران و خانواده از طریق برنامه‌هایی مثل توانمند سازی گروه ارائه خدمات اعم از پزشک خانواده، بهورز و مراقب سلامت دنبال می‌شود.

حرف آخر...
جوامع بشری امروز با مقوله تغییر سبک زندگی به شدت درگیر هستند و جامعه ایرانی هم از این موضوع مستثنی نیست و به همین دلیل موثرترین گام برای مبارزه با سونامی دیابت، پیروی از سبک زندگی سالم و درست است، کاری که نیاز به اراده و همت مردم و مسئولان دارد./

کلید واژه ها: قند خون بیماری شیرین دیابت


نظر شما :