توصیه‌های بهداشتی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص آلودگی هوا

۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۹ کد : ۷۰۱۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۷۳
توصیه‌های بهداشتی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص آلودگی هوا

این روزها، شهروندان اکثر شهرهای کشور به صورت مرتب و در دوره های طولانی با پدیده آلودگی هوا روبرو هستند.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی دکتر نظری با اشاره به میزان آلایندگی هوا و اینکه وارونگی دما میزان آلاینده های جوی را در ابتدای صبح  افزایش می دهد ، گفت :
وضعیت هوا برای گروههای حساس "مانند بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و خانم های  باردار" ناسالم تلقی شده و به این گروه از افراد توصیه می شوداز فعالیت در هوای آزاد پرهیز نمایند، در این شرایط توصیه مهم و کاربردی برای حفظ سلامت افراد این است که از پیاده روی های طولانی مدت در هوای آلوده ، ورزش در فضای باز و همچنین ورزش های هوازی چون کوهنوردی و دویدن که منجر به فعالیت بیشتر دستگاه تنفسی شده و در نتیجه مقادیر بیشتری از آلاینده ها های هوا را وارد بدن افرادمی کند، پرهیز کنند. و در موارد الزام به حضور طولانی  مدت از ماسک استاندارد استفاده نمایند.
وی به ضرورت به حداقل رساندن تردد با خودرو شخصی در داخل شهر تاکید داشت و افزود: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مسافرت های درون شهری، عدم سوزاندن برگ  درختان، پرهیز از سوزاندن ضایعات مانند لاستیک، سیم ، زباله و کاهش سفرهای غیرضروری داخل شهری است .
ایشان بیان کرد: برخی مواد غذایی دارای خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا می باشند که مصرف آن ها اثرات آلودگی هوا را کاهش می دهد. مواد غذائی  مناسب از قبیل میوه و سبزیجات تازه  " شیر کم چرب "  و نوشیدن آب  و مغزها در برنامه تغذیه ای قرار گیرد و از مصرف فست فودها و استعمال دخانیات اجتناب گردد و از خرید از فروشندگان دوره گرد به سبب نشست غبارات خودداری شود.
نظری فرمود: در صورت مشاهده هرگونه علامتی از قبیل  سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، سرفه های مکرر، طپش قلب و تنگی نفس به نزدیکترین مرکز سلامت جامع شهری یا با تلفن 115 فوریتهای اورژانس تماس حاصل فرمایند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان افزود: شاغلین خدمات شهری " راهنمایی و رانندگی و ......... که به اقتضای شغل مجبور به حضور در  فضای باز  هستند  " از ماسک های  تنفسی  ffp2 استفاده کنند.

کلید واژه ها: وارونگی دما پدیده آلودگی هوا


نظر شما :