پیام تبریک دکتر جواد نظری بمناسبت روز جهانی ماما، ۱۵ اردیبهشت ماه

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۹ کد : ۹۱۷۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۱۶
پیام تبریک دکتر جواد نظری بمناسبت روز جهانی ماما، ۱۵ اردیبهشت ماه

دکترنظری معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با صدور پیامی فرارسیدن پانزدهم اردیبهشت « روز جهانی ماما » را به اساتید کارشناسان مامایی در حوزه های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی متن پیام تبریک دکتر جواد نظری به شرح زیر است

بسمه‌تعالی

تلاش ماندگار جامعه مامایی برای حفظ زندگی، بخصوص  در هنگامه بحران  کووید در استان مرکزی به یاد ماندنی خواهد شد،که چه صمیمانه برای حفظ خانواده و سلامت نسل های آتی مجاهدت کرده اید . توصیف و تجلیل تلاشتان در حیطه قدرت قلم و زبان نیست ، شادمانی خانواده های سالمی که از فیض خدمات شما بهره مند و مسرور می گردند گویاترین سپاس و تقدیر است.

ماماها حیات را ایمن می کنند،از تولد تا بلوغ، ازدواج و لحظه های ناب مادری در کنار زنان هستند تا خانواده ای سالم تشکیل و نسلی توانا نقش زندگی پذیرد.گرچه اصلی ترین نقش ماما را ارائه مراقبت های قبل و حین بارداری میشناسیم،اما لازم است از تأثیر این مراقبت های حیاتی با کنترل بیماری های غیر واگیرتا میانسالی و سالمندی سالم نیز غافل نشویم. به همت ماماها بهبود شاخص های سلامت جامعه با مشاوره سلامت باروری، ترویج فرزند آوری سالم، کاهش میزان مرگ و میر مادر و نوزاد، کاهش آمار سزارین و کاهش عوارض بارداری و زایمان در سالیان اخیر بسیار چشمگیر شده است.

امروز حمایت از ماماها برای ایمن نگه داشتن زنان و نوزادان در هنگام شیوع ویروس کرونا ضروری است، ماماها نقش اساسی و مهمی در برنامه ملی سلامت دارند. آن ها برای نجات جان زنان باردار و  نوزادان ، جان خود را به خطر می اندازند، بارداری های سالم را تضمین می کنند و هرگونه اقدام احتیاطی برای محافظت از زنانی که به آنها خدمت می کنند را انجام می دهند. ماماها نقش مهمی در پاسخ به موارد اضطراری سلامت عمومی مانند کووید-۱۹ ایفا می کنند.

ماماها از ابتدای بحران اخیر کشور در مواجهه با بیماری کووید در جهادی ناب در دفاع از سلامت هم میهنان تمام قد ایستاده اند تا حماسه ای ماندگار در عرصه سلامت را رقم بزنند.در کنترل شیوع کووید بزرگترین نقش را ماماهای حوزه بهداشت به خصوص ماماهایی که در فرآیند غربالگری فعال مشارکت داشتند،ایفا کردند .مهارت های نجات بخش زندگی آنها فراتر از به دنیا آوردن نوزادان است. ماماها به زنان آموزش می دهند ،آنها را توانمند کرده و قادر می سازند تا یک زندگی سالم را انتخاب کنند وحق خوددر تحکیم خانواده،سلامت باروری وایفای نقش والدینی را بشناسند.

زندگی با وجود شیوع ویروس منحوس کرونا ادامه دارد؛ بارداری و زایمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این زمان دشوار برای همه و به ویژه برای متخصصان مراقبت های بهداشتی، باید تمام تلاش خود را برای محافظت از ماماها انجام دهیم تا آنها بتوانند همچنان زنان و نوزادان را حمایت کرده و ایمن نگه دارند و شعار روز جهانی ماما در سال 1399 با عنوان " ماما؛ پرتوان و پویا، همراه و همگام برای سلامت زنان " بیانگر این واقعیت است که حضور پر رنگ در تمام بحران ها و دغدغه‌ تامین سلامت تمامی گروه ها به ویژه مادران باردار از شاخصه های اصلی جامعه مامایی است .

اینجانب  برخود لازم می دانم روز جهانی ماما را به تمامی همکاران ماما بالاخص ماماهای شاغل در حوزه بهداشت تبریک و تهنیت عرض کرده و از حضور همکاران ماما در شرایط بحرانی وقوع کووید 19  تقدیر و تشکر نموده و توفیق، سلامتی و سربلندی این عزیزان را در تمامی مراحل زندگی آرزو دارم.

 

کلید واژه ها: غربالگری فعال روز ماما


نظر شما :