پیام تبریک دکتر نظری به مناسبت بزرگداشت هفته سالمند

۰۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۷ کد : ۱۱۰۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۹۱
با توجه به پدیده مهم گذار جمعیتی کشور به سوی سالمندی و با عنایت به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان ، ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاست ها و برنامه های سلامت قرار گیرد.

 پیام دکتر نظری معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت آغاز هفته سالمند 

  سالمندی فرآیند زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را در بر می گیرد . گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد ولی می توان با بکارگیری روش ها و مراقبت های مناسب از اختلالات و معلولیت های سالمندی پیشگیری نمود و یا آن را به تعویق انداخت تا بتوان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره هدف و آرزوی بشر است بهره مند شد . نباید از یاد ببریم که اگر چالش اصلی و عمده بهداشتی در قرن بیستم « افزایش امید به زندگی » بود چالش اصلی قرن بیست و یکم «زندگی با کیفیت بهتر» است .

امروز با توجه به حرکت سریع جامعه به سوی سالمندی باید اقدامات جدی تأمین نیازهای سالمندان و آمادهسازی نسل آینده انجام شود و در واقع از خود افراد برای مهیا کردن آینده با هدف تضمین امنیت درآمد و دسترسی به خدمات بهداشتی و اجتماعی استفاده کرد که تحقق این مهم، برنامه‌ریزیهای مدون در این زمینه را می‌طلبد.

با توجه به پدیده مهم گذار جمعیتی کشور به سوی سالمندی و با عنایت به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان ، ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاست ها و برنامه های سلامت قرار گیرد. 

پژوهش ها در زمینه تندرستی سالمندان نشان می دهد بیماریهای قلبی عروقی ،فشار خون بالا ، دیابت ، کلسترول بالا و اتروسکلروز ، مصرف دخانیات، اختلالات بینایی و شنوایی ، افسردگی و دمانس از جمله بیماریهایی هستند که سالمندان از آن رنج می برند واضح است که پیشگیری از بروز بیماری قدم اساسی در تأمین سلامتی است و این امر محقق نخواهد شد مگر با آگاهی و علم کافی و کاربرد آن در زندگی روزمره، بعنوان مثال بیماری قلبی و عروقی، دیابت و چربی خون بالا با اتخاذ رژیم غذایی مناسب و متعادل و داشتن فعالیت بدنی به طور چشمگیری کاهش می یابند پس چنانچه همه افراد جامعه و بخصوص سالمندان بتوانند آگاهی لازم درخصوص رژیم غذایی سالم و نیز تحرک و فعالیت جسمانی کسب نمایند و آن را در زندگی روزمره به کاربگیرند مسلماً در آینده ای نه چندان دور ما شاهد کاهش چنین بیماری هایی خواهیم شد.

شعار امسال روز جهانی سالمند “ تحکیم حقوق سالمندان “ همواره مورد تأکید دین مبین اسلام و بزرگان دین بوده است و امید می‌رود با ارتقای شاخص‌های سلامت، سایه خیر و برکت این عزیزان همواره بر زندگی ما حاکم باشد و ما از تجارب آنان برای تربیت فرزندان خود بهره ببریم.

 

کلید واژه ها: معلولیت های سالمندی اتروسکلروز تحکیم حقوق سالمندان


نظر شما :