۱۶۵ هزار سفیر سلامت در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کردند

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۱۵۴۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۷۲
اراک - ایرنا - رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۶۵ هزار نفر به عنوان سفیران سلامت با هدف ارتقای دانش خود مراقبتی و سطح سلامت در جامعه شناسایی و فعالیت خود را آغاز کردند.

نادیا مشایخی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیشتر افرادی که در برنامه ملی هرخانه یک پایگاه سلامت مشارکت دارند، زنان خانه دار هستند، افزود: تا پایان سال سفیران سلامت استان باید به ۲۱۲ هزار نفر برسد و جامعه هدف خود را پوشش دهند.

وی اظهار داشت: برنامه ملی هرخانه یک پایگاه سلامت در راستای توسعه پوشش همگانی سلامت براساس ابلاغ از سوی وزیر بهداشت همگام با سراسر کشور در سه حوزه خدمات پیشگیری، درمان‌های اولیه و خدمات توابخشی از تیرماه امسال آغاز شده است.

رئیس گروه آموزش و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای آموزش این حوزه‌ها از هر خانواده یک فرد بالای ۱۸ سال سن و حداقل دارای مدرک تحصیلی سوم راهنمایی انتخاب و به عنوان سفیر سلامت جذب شده است.

مشایخی افزود: این افراد توسط کارشناسان بهداشتی مستقر در پایگاه سلامت و خانه‌های بهداشت به صورت حضوری و مجازی برای ارایه خدمات بهداشتی و سلامت، آموزش می‌بینند .

وی اظهار داشت: سفیران سلامت آموخته‌های خود در دوره‌های آموزشی را به سایر افراد خانواده، دوستان، اقوام و همسایگان منتقل می‌کنند.

رئیس گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اهمیت برنامه ملی هر خانه یک پایگاه سلامت در این است که ۶۵ تا ۸۵ درصد مراقبت‌های مرتبط با سلامت از جنس خودمراقبتی، اصلاح سبک زندگی و مدیریت مسائل ناخوشایند جزئی است.

مشایخی افزود: طبق بررسی‌هایی که سال ۹۵ در بین افراد بالای ۱۸ سال استان انجام شد ۱۰ درصد شیوع قند بالا، ۲۹ و ۹ دهم درصد مردم استان فشار خون بالا، ۴۳ درصد  کلسترول خون، ۵۷ درصد افزایش وزن دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس این بررسی  ۱۴ درصد مصرف سیگار روزانه دارند، ۸۹ درصد کم تحرکند و نیمی از مردم استان مصرف میوه و سبزی آنان کمتر از پنج سهم در روز است.

وی اظهار داشت: همه این موارد عوامل خطر بیمارهای غیرواگیردار مانند دیابت، فشار خون بالا، سکته مغزی و سرطان را موجب می‌شوند و در صورتی که مردم آموزش ببینند و سواد سلامت آنان افزایش یابد، زندگی بهتری را با کمترین بیماری تجربه خواهند کرد.

مشایخی افزود:پیشگیری و کنترل ویروس کرونا، کنترل فشار خون، سالمند سالم و مراقبت از سالمند، تحرک پذیری، کاهش مصرف قند، شکر و روغن، آموزش در خصوص بلایای طبیعی، کاهش مصرف سیگار و قلیان و استفاده از مسواک و بهداشت دهان و دندان از جمله بسته‌های آموزشی سفیران سلامت است.

طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اقدامی برای ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها و در نتیجه ارتقاء سلامت جامعه است .

کلید واژه ها: سفیران خود مراقبتی


نظر شما :