معاونت بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک

ایدز، بزرگترین چالش جامعه بشری

۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۰ کد : ۱۳۶۶۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۴۵
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در خصوص برخی از بیماری ها از جمله بیماری های ویروسی پیشگیری بهتر از درمان است.
ایدز، بزرگترین چالش جامعه بشری

به گزارش روابط عمومی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: حدود سه دهه از شیوع ویروس اچ آی وی در جهان می‌گذرد که از زمان پیدایش این ویروس تمامی ابعاد زندگی انسان ها تحت تاثیر قرار گرفته است و بعد از ۳۰ سال فراز و نشیب جان میلیونها انسان را در سرتاسر جهان گرفته است.

وی افزود: با توجه به عوارض و ضعف سیستم ایمنی افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند، بنابراین پیشگیری بهتر از درمان بوده و باید نسل جوان را در خصوص مسائل پیشگیری و خطرات و عوارض این ویروس از طریق رسانه ها آگاه کنیم و آموزش‌های لازم در اختیار آنها قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هشدار داد: بیماری ایدز یک بیماری تهدید کننده حیات است در سال‌های متوالی روش‌های انتقال دچار تغییر شده اند و در حال حاضر شایع ترین روش های انتقال تزریقات و انتقال خون نامطمئن و غیر ایمن، رابطه جنسی محافظت نشده و همچنین این بیماری از طریق جفت به نوزادان قابل سرایت است.

وی تصریح کرد: در جامعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۲۰ بیمار مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده اند که از این میان ۷۵ درصد آقایان بوده و ۲۵ درصد این جمعیت را بانوان شامل می شوند که همگی این افراد پرونده سلامت داشته و پیگیری می‌شوند.

دکتر علیمحمدی در ادامه با توجه به بحران همه گیر کرونا ویروس تاکید کرد: با توجه به ضعف سیستم ایمنی افراد مبتلا به ایدز، جزو گروه های پرخطر محسوب می‌شوند و اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، خطر ابتلاء به کرونا آنها را بیشتر تهدید می‌کند و در صورت ابتلا، عوارض و علائم بیشتری دامنگیر آنها می شود.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به ایدز باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و نسبت به دیگران در اجرای پروتکل های بهداشتی جدی تر باشند، درمان خود را ادامه بدهند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر و یا مشاهده علائم مشکوک از جمله تب، تنگی نفس، سرفه و... با رعایت کامل موازین بهداشتی به پزشکان متخصص مراجعه نمایند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان اظهار امیدواری کرد: با آگاهی و آموزش های بیشتر از طریق رسانه ها در خصوص این بیماری تهدید کننده حیات و با تعهد همبستگی بتوانیم از این بیماری جلوگیری کرده و آن را کنترل نماییم.

کلید واژه ها: ایدز معاونت بهداشتی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :