امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر در جهان وکشورهستند .

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۹ کد : ۱۴۶۴۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۸۰
در حال حاضر با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات ، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و ... بیماری های غیر واگیر از جمله  سرطان ها در حال افزایش است که می توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را درمان نمود.
امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر در جهان وکشورهستند .

دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت هفتمین دور از پویش ملی مبارزه با سرطان در سال 1399گفت: امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر در جهان وکشورهستند .چهار بیماری عمده غیرواگیر (بیماری های قلبی عروقی،سرطان،دیابت وبیماری های مزمن تنفسی) به ترتیب مسئول 68% از مرگ ومیرها درجهان و72% از مرگ ومیرها در ایران می باشند. .بدیهی است عامل مسبب این 4 بیماری ریشه در سبک زندگی و رفتارهای افراد، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، دخانیات ومصرف الکل دارد.

ایشان فرمود: در حال حاضر با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات ، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و ... بیماری های غیر واگیر از جمله  سرطان ها در حال افزایش است که می توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را درمان نمود.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: در تمام نظام های بهداشتی دنیا، توجه به برآورد هزینه اثربخشی پیشگیری و بعد از آن تشخیص زودرس در اولویت است، بنابراین در حال حاضر تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطان ها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه ای محسوب می شود چرا که  که پیشگیری از بروز سرطان ها با کنترل عوامل خطر مقدور و تشخیص زودرس با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان ها امکان پذیر است. تخمین زده می شود که بیش از یک سوم تمام موارد سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام، بالقوه درمان پذیر می باشند.

وی متذکر شد: 15   بهمن ماه مطابق با 4 فوریه توسط WHO به عنوان روز جهانی مبارزه با سرطان نام گذاری شده است . سرطان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت در ایران است که مبارزه با آن، نیازمند برنامه ریزی مسؤولان و جلب مشارکت مردم است به دلیل اهمیت و ابعاد موضوع وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی (1تا 7 بهمن ماه) رابه عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان در نظر گرفته است. در همین راستا و با توجه به نامه مدیر کل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت متبوع با تاکید بر اجرای موفقیت آمیز هفتمین  دور از این  پویش در سال 1399 ، با در نظر گرفتن اهم برنامه های این پویش ملی و با تاکید بر مداخلات مبتنی بر اولویت های منطقه ای انتظار می رود با حضور و مشارکت همه جانبه کلیه معاونین در سطح دانشگاه ،خبرگان، گروه های مرجع و سیاستگذاران و مجریان خارج حوزه دانشگاه و سازمان های مردم نهاد وخیریه و....اقدامات اجرایی این پویش با انتقال مفاهیم آموزشی ، اصلاح باورهای نادرست، ترویج و افزایش انگیزه در تشخیص بهنگام وغربالگری در راستای پیشگیری وکنترل و درمان به موقع  طی بازه زمانی  بهمن ماه،  تحقق یابد .

علیمحمدی عنوان کرد: اگر افراد جامعه موارد زیر را رعایت کنند می توانند تا حد زیادی خود را در مقابل سرطان محافظت نمایند. سیگار و قلیان نکشند و در معرض دود آن نیز قرار نگیرند، روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه بروند، روزانه 5 وعده از میوه و سبزی تازه استفاده کنند، مصرف نمک، قند، شکر و روغن خود را کاهش دهند، وزن خود را مدیریت کنند، با کرم ضدآفتاب و پوشش مناسب از پوست خود در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت کنند، از مصرف مواد مخدر و  الکل پرهیز کنند، آلاینده های سرطان زا را بشناسند و از خود حفاظت کنند و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسند و به موقع مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در پایان تاکیدکرد: در راستای اجرایی شدن برنامه غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان در زنان 30 تا 70 سال، سرطان دهانه رحم در زنان 30 تا 60 سال، سرطان کولورکتال در زنان ومردان50 تا 70 سال  از 25 دی ماه سال 1395در قالب برنامه های خدمات نوین سلامت )(ایراپن) در سطح دانشگاه ،به گروه هدف برنامه در جمعیت  تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه می نمایم جهت بهره مندی از خدمات  پیشگیری( غربالگری وتشخیص زودهنگام) به نزدیک ترین مرکز یا  پایگاه سلامت به محل سکونت خود مراجعه نمایند .

کلید واژه ها: دخانیات مصرف الکل معاون بهداشتی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :