غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان

۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۷۶۳۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۲۹
دکتر علیمحمدی گفت : نوزادان مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در هنگام تولد دارای وضعیت طبیعی هستند و هیچ علامتی از بیماری را در خود نشان نمی دهند.
غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،دکتر علیمحمدی گفت : نوزادان مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در هنگام تولد دارای وضعیت طبیعی هستند و هیچ علامتی از بیماری را در خود نشان نمی دهند. 

وی بیان کرد: تاخیر در تشخیص و درمان این بیماری ممکن است علاوه بر عوارض عصبی شناخته شده ای مانند عقب ماندگی ذهنی، هماهنگی حرکتی ضعیف، عدم تعادل، انحراف چشم و مشکلات یادگیری، عواقبی مانند الگوی رشد ناقص و کوتاهی قد را نیز در پی داشته باشد درمان کم کاری تیرویید نوزادان در صورتی که بموقع آغاز شود، کاملا موثر است.

علیمحمدی عنوان نمود: غربالگری این بیماری سالهاست که در اکثر کشورهای جهان با هدف تشخیص و درمان هرچه سریع تر بیماری انجام می شود. اجرای هم زمان آن در شهرها و روستاها، دستیابی به پوشش بیش از 90 درصد در کمترین زمان ممکن، شروع درمان در کلیه بیماران شناسایی شده ، حفظ ضریب هوشی در بیماران تحت درمان ، دارا بودن هزینه به سود 1 به 22 و بسترسازی  مناسب  برای غربالگری دیگر بیماری های مهم و قابل غربالگری در نوزادان ، از ویژگی های مهمی است که این برنامه را در دنیا بی نظیر کرده است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی متذکر شد: در ایران برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در سال 84 در سیستم سلامت کشور ادغام شد. در استان مرکزی نیز غربالگری یاد شده (گرفتن نمونه خون از پاشنه پای نوزادان ) در سال85 آغاز و در حال حاضر در  20 مرکز نمونه گیری در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام می شود. از  شروع برنامه در سال  85 تا پایان سال 99  طی 15 سال 267301  نوزاد  در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک غربالگری شده اند.

ایشان در پایان فرمود: که ازبین تعداد نوزادان غربالگری شده در اراک  1010 کودک بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند و از ناتوانی‌های حاصل از بیماری یادشده و عوارض آن پیشگیری شده است. همچنین هزینه‌های اقتصادی ناشی از بیماری یاد شده کاهش یافته و کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها ارتقا یافته است.

کلید واژه ها: کم کاری تیروئید مرکز بهداشت استان مرکزی معاون بهداشتی


نظر شما :