اهمیت رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۷۷۳۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۹۸
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رژیم غذایی سالم و متعادل بر اساس فعالیت بدن و سیستم بدنی، زیر نظر متخصصان و کارشناسان در دوران ‌بارداری به منظور حفظ سلامت مادر و نوزاد و پیشگیری از بیماری‌های دوران بارداری اهمیت بسزایی دارد.
اهمیت رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، نسرین یادگاری گفت: یک رژیم غذایی سالم و متعادل بر اساس تاریخچه بدن علی الخصوص در دوران بارداری زیر نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه، ضمن حفظ سلامت مادر و نوزاد از بسیاری از بیماری‌های دوران بارداری مثل دیابت و اضافه وزن ثانویه جلوگیری می کند.

وی افزود: توصیه می‌شود خانم هایی که قصد بارداری دارند قبل از اقدام به بارداری وزن خودشان را کنترل کنند و سعی کنند تحرک داشته باشند، چرا که یکی از عوارض اضافه وزن در دوران بارداری دیابت بارداری می باشد.

وی تاکید کرد: در دوران بارداری ۶۵ درصد میزان کالری دریافتی به کربوهیدرات اختصاص می یابد و افرادی که مبتلا به دیابت بارداری هستند نباید کمتر از ۶۵ درصد کربوهیدرات مصرف نمایند چون ممکن است موجب افت قندخون آنها شود، همچنین بهتر است این کربوهیدرات دریافتی از قندهای پیچیده باشد زیرا قندهای پیچیده به آرامی در دستگاه گوارش جذب شده و قند خون ناگهانی افزایش نمی‌دهند مثل نان‌های سبوس‌دار، غلات و حبوبات.

یادگاری در ادامه خاطرنشان کرد: در افراد باردار به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ایده آل یک گرم پروتئین در نظر گرفته می شود و در سه ماهه دوم به این میزان ۱۵ گرم پروتئین نیز اضافه می گردد.

وی تصریح کرد: در دوران بارداری مصرف بی رویه میوه ها توصیه نمی گردد، چرا که برخی میوه ها قند بالایی دارند و قند آنها نیز سریع الاجذب است و بنابراین مصرف نامحدود میوه قند بیمار را در نوسان قرار می دهد بنابراین مصرف میوه های کم کالری و کم قند به مادران باردار و دیابتی پیشنهاد می شود.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان یادآور شد: مصرف پروتئین بیش از نیاز بدن به دلیل عوارضی ثانویه و کاهش کربوهیدرات کمتر از ۶۰ الی ۶۵ درصد به دلیل افت قند خون توصیه نمی گردد، همچنین مصرف فیبرها که مانع از جذب سریع کربوهیدرات می شود و از یبوست نیز جلوگیری می‌کند زیر نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه پیشنهاد می شود.

کلید واژه ها: بارداری مرکز بهداشت استان مرکزی رژیم غذایی


نظر شما :