تغذیه سالم ضد عوارض آلودگی هوا

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۸ کد : ۱۹۲۰۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۰۵
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک گفت: اگر می خواهیم در این هوای آلوده سالم بمانیم، باید تغذیه مان را اصلاح کنیم.
تغذیه سالم ضد عوارض آلودگی هوا

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، نسرین یادگاری‌ ضمن تاکید بر این نکته که همه مردم باید سعی کنند که خود را در معرض آلودگی هوا قرار ندهند، بیان کرد: در هوای آلوده باید از برخی مواد غذایی  که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی‌ موجود در هوا را دارند، مصرف کرد.

وی مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E و D را، یکی از راه های کم شدن مضرات آلودگی هوا دانست و گفت: این ویتامین‌ها می‌توانند بخاطر آنتی اکسیدان هایی که دارند اثرات مسموم‌ کننده گازهای آلاینده هوا را خنثی کنند از این رو ویتامین E را در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز و ویتامین D در شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند می توانید مصرف کنید.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک، افزود: شیر، ماهی، میوه و سبزیجات از مواد غذایی بسیار ضروری برای سلامتی محسوب می شوند و با افزایش آلودگی هوا مصرف این مواد غذایی باید دو تا سه واحد افزایش یابد.

وی ضمن تاکید بر نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب در طول روزهای آلودگی هوا، گفت: در صورتی که افراد نمی توانند آب زیاد بنوشند، مصرف غذاهای مایع مانند انواع سوپ ها یا آش ها به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی مایعات است در دفع آلودگی از بدن بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار چون باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شوند، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دوچندان کنند و موادی مثل سوسیس و کالباس‌ نیز به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند و برای افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شوند.

گفتنی است که کودکان، سالمندان، بیماران قلبی عروقی و ریوی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در مقابل آلودگی هوا هستند و بهتر است خانواده ها بیشتر مراقب رژیم غذایی این افراد باشد.


 

کلید واژه ها: هوای آلوده مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :