ماه اطلاع رسانی سرطان پستان (۹ مهر ماه تا ۹ آبان ماه)

۲۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۰۹۹۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۳۵
امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است.در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.
ماه اطلاع رسانی سرطان پستان (۹ مهر ماه تا ۹ آبان ماه)

دکتر علیمحمدی گفت: امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است.در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان های زنان قرار دارد .این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌شود به راحتی قابل درمان است .مرگ یک زن در اثر سرطان پستان عواقب بسیاری برای خانواده و جامعه دارد. با توجه به این که این بیماری زنان را از یک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می کند و از سوی دیگر شایع ترین سرطان در میان زنان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.پیشگیری از ابتلا به این بیماری با واکسیناسیون امکان پذیر نیست، اما زنان با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در سبک زندگی می توانند تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری ایمن نگه دارند.بنابراین تشخیص زودهنگام به منظور بهبود بقا،سنگ بنای کنترل سرطان پستان است.

وی بیان کرد:هدف از نام گذاری یک ماه به نام آگاهی بخشی سرطان پستان در دنیا، افزایش توجه و حمایت جهت  آگاهی بخشی در خصوص تشخیص زودهنگام، درمان و مراقبت های تسکینی در مورد این سرطان است. در حال حاضر به دلیل کمبود دانش در خصوص علت ایجاد این بیماری، تشخیص زودهنگام آن همچنان اثربخش ترین شیوه برای کنترل آن به حساب  می آید. در صورت تشخیص زودهنگام بیماری و درمان دقیق و مناسب، احتمال درمان قطعی سرطان پستان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: اکتبر را نباید تنها یکی از ماه های میلادی دید، بلکه این ماه زمانی برای افزایش آگاهی نسبت به سرطان پستان به عنوان یکی از مهم ترین سرطان ها در سراسر جهان است که سالیانه آمار زیادی از مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد.
ایشان متذکر شد:در طول ماه اکتبر بسیاری از افراد در تلاش هستند تا برای افزایش آگاهی متمرکز بر سرطان پستان متحد شده و نهادهای بین المللی و مللی زیادی جهت بالا بردن سطح آگاهی زنان و البته آقایان در این زمینه، تلاش می کنند.

او گفت:افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان پستان، یک فرمول بیشتر ندارد و آن هم تشخیص به موقع است. به این معنا که بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان پستان یعنی اکتبر، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان، ماموگرافی، سونوگرافی و … است.

علبمحمدی ذکر کرد: برنامه غربالگری وتشخیص زود هنگام سرطان پستان که  هدف آن شناسایی و ثبت بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان پستان و سپس ارایه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان ومراقبت بیماران است. مشخصات تمامی زنان 30 تا 70 سال که برای ارزیابی فراخوان شده اند. در فرم ازریابی اولیه ثبت وپس از تکمیل فرم به ماما ارجاع داده می شود.ماما از زنان معاینه بالینی به عمل می آورد و موارد دارای علایم یا معاینه غیرطبیعی را مطابق دستورالعمل به پزشک متخصص جراح ارجاع می دهد.

ایشان فرمود: براساس آخرین گزارش کشوری موارد جدید مبتلا به سرطان ،میزان بروز خام در صدهزارنفر از جمعیت زنان کشور 43.02 ودر زنان استان مرکزی این میزان 41.72  در صد هزار نفر جمعیت بوده است . با توجه به اجرای برنامه خدمات نوین سلامت از دی ماه سال 1395 در کشور، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اقدام به انجام پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان درجمعیت گروه هدف برنامه نموده است که نتیجه آن بالغ بر بیش از 108 مورد شناسایی جدید بوده است . لازم به ذکر است انجام غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری وروستایی به صورت رایگان صورت می پذیرد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان اصول خود مراقبتی در سرطان پستان را متذکر شد:   

1-انجام فعالیت های بدنی و ورزش مستمر، ثابت نگه داشتن وزن طبیعی، شیردهی و عدم مصرف هورمون پس از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

2-خودداری از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، نمک زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده وکنسروها ودرمقابل افزایش مصرف میوه، سبزی غلات و گوشت ماهی می تواند باافزایش آنتی اکسیدان ها سبب کاهش بروز سرطان پستان شود.

3-تشخیص زود هنگام با کمک خودآزمایی پستان، معاینه توسط پزشک یا ماما وماموگرافی بوده و به معنی محدود کردن اثر عوامل قابل کنترل از طریق بیماری یابی و تشخیص زودرس است.

 

کلید واژه ها: سرطان پستان خودمراقبتی معاون بهداشتی مرکز بهداشت استان مرکزی


( ۳ )

نظر شما :