دیابت یک بیماری جدی است و اگر به درستی کنترل و درمان نشود همه سیستم های بدن را درگیر و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۱۶۴۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۴۳
همه ساله طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت IDF) ۱۴ ) نوامبر مصادف با روز جهانی دیابت و در سال ۱۴۰۰ ( ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه) بعنوان هفته ملی پیشگیری و کنترل دیابت نام گذاری شده است . دیابت شایعترین و پرعارضه ترین بیماری غیر واگیر در سراسر دنیا است و عمده بارناشی از بیماری های غیر واگیر را به خود اختصاص می دهد.
دیابت یک بیماری جدی است و اگر به درستی کنترل و درمان نشود همه سیستم های بدن را درگیر و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

دکتر علیمحمدی گفت: همه ساله طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت IDF) 14 ) نوامبر مصادف با روز جهانی دیابت و در سال 1400 ( 22 تا 28 آبان ماه) بعنوان هفته ملی پیشگیری و کنترل دیابت نام گذاری شده است . دیابت شایعترین و پرعارضه ترین بیماری غیر واگیر در سراسر دنیا است و عمده بارناشی از بیماری های غیر واگیر را به خود اختصاص می دهد. امروزه این بیماری به دلیل شیوع بالا و عوارض مزمن ناشی از آن به یکی از مهمترین چالش های سلامتی تبدیل شده است.هدف این روز آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از راه های پیشگیری و درمان این بیماری است . لازم به ذکر است حدود 25 درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و این زنگ خطری برای مراجعه و تشخیص زود هنگام این بیماری و اهمیت شناسایی و پیگیری افراد مبتلا به پیش دیابت (پره دیابتی ها) است .

او فرمود: دیابت یک بیماری جدی است و اگر به درستی کنترل و درمان نشود همه سیستم های بدن را درگیر و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.  از عوارض بیماری دیابت می توان به وقوع سکته های قلبی و مغزی، درگیری کلیه، درگیری چشم، درگیری سیستم اعصاب حسی و نقص سیستم ایمنی و افزایش ریسک ابتلا به عفونت ها اشاره کرد .لازم به ذکر است که عمده عوارض بیماری دیابت با رعایت رژیم غذایی سالم ،تحرک بدنی کافی ،ترک سیگار و کنترل قند خون و فشار خون و چربی خون با مراجعات دوره ای و منظم به پزشک قابل پیشگیری است . دیابت کنترل شده عوارض کمتری دارد .

معاون بهداشتی متذکر شد: تغذیه و رعایت رژیم غذایی سالم شامل محدودیت کربوهیدرات ها، استفاده بیشتر از فیبرهای موجود در سبزیجات و میوه ها، کاهش مصرف قند و چربی خط اول درمان دیابت در این بیماران است و این افراد به غذا های مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشند تا از اضافه وزن و چاقی نیز جلوگیری نمایند .

ایشان تصریح کرد: در استان مرکزی حداقل حدود 11 درصد از افراد بالغین مبتلا به دیابت هستند وجمعیتی قابل توجهی را در استان تشکیل میدهند که باتوجه به روند افزایش سالمندی و تغییر سبک زندگی متاثر از کرونا در این دوران  نیاز است به این بیماری توجه ویژه ای شود.با توجه به رخداد پاندمی کرونا و کاهش مراجعات بیماران جهت مراقبت دیابت شعار روز جهانی امسال : "مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه " های نامگذاری شده است و نیاز است افراد مبتلا نظارت مداوم و چک مرتب قند خون داشته باشند و حداقل هر 3 ماه یکبار به پزشک مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و مراقبت به هنگام جهت پیشگیری و کنترل عوارض دریافت کنند و از تاخیر در مراجعه خودداری کنند . همچنین افراد بالای 30 سال و افرادی در معرض خطر ابتلا به دیابت  هستند میتوانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی از لحاظ ابتلا به این بیماری بررسی و خطر سنجی شده وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان نمود: در استان مرکزی در سال گذشته برای حدود 21 درصد افراد بالای 30 سال معادل جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفراز جمعیت تحت پوشش در مراکز شهری و روستایی استان، خطرسنجی  و غربالگری انجام شده و بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون  شناسایی شده و تحت مراقبت قرارگرفتند.

دکتر علیمحمدی در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت بیماری های مزمن در دوران پاندمی کووید 19 و افزایش مرگ و میر و بستری و بیماری شدیدتر در افراد دیابتی لازم است این افراد پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند و از حضور در مکان های شلوغ و پرازدحام خودداری کرده و با انجام واکسیناسیون علیه کرونا خود را در برابر این بیماری مصون بدارند . 

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی دیابت استان مرکزی پروتکل های بهداشتی پاندمی کووید 19


نظر شما :