پیام دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۷ کد : ۲۲۸۴۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱۵
چیزی که همواره اثرات بلای طبیعی و حوادث را افزایش میدهد و همواره باعث آسیب به مردم میشود. عدم آگاهی، خرد و در پی آن نبود آمادگی در مواجه با اینگونه مخاطرات است. باشد تا در این روز فرصتی فراهم گردد که به بلایا و حوادث طبیعی با نگاه دقیق تری نگریسته و با اجرای ویژه برنامه ها و اطلاع رسانی عمومی، فرهنگ و دانش ایمنی را ارتقاء بخشیم.
پیام دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی

 پیام دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسب فرارسیدن" ۵ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی"

حوادث و بلایای بزرگ و مرگبار در سرزمین ما قدمتی به درازای تاریخ دارد. مخاطرات زلزله، سیل، همه گیری بیماری ها، خشکسالی و... همواره در پهنه کشور عزیزمان روی داده است. تجربه وقوع زلزله های منجیل، بم، سرپل ذهاب و سیل های ویرانگر استانهای شمالی، خوزستان همچنین حوادث انسان ساخت همچون حوادث صنعتی (انفجار بازنه، حوادث ترافیکی متعدد آلودگی هوا ) و ده ها مورد دیگر از بلایا و حوادث طبیعی، انسان ساخت، نشان داده است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بلایا تهدید کننده همیشگی زندگی ما انسان ها خواهند بود.

5 دی ماه هر سال یادآور وقوع زلزله 6/6 ریشتری شهر بم در سال 1382 می باشد که در عرض چند ثانیه هزاران نفر جان خود را از دست داده و خاطرات بسیار تلخ و ناگواری در اذهان ما شکل گرفت. از آن سال به بعد به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره درگذشتگان این فاجعه غم انگیز و به جهت آگاهی بخشی عمومی و ایجاد شرایط آمادگی مواجهه عامه مردم در برابر بلایا و حوادث و بالابردن ظرفیت آمادگی جامعه، این روز را به عنوان "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی" نامگذاری شده است.

 آن چیزی که همواره اثرات بلای طبیعی و حوادث را افزایش میدهد و همواره باعث آسیب به مردم میشود. عدم آگاهی، خرد و در پی آن نبود آمادگی در مواجه با اینگونه مخاطرات است. باشد تا در این روز فرصتی فراهم گردد که به بلایا و حوادث طبیعی با نگاه دقیق تری نگریسته و با اجرای ویژه برنامه ها و اطلاع رسانی عمومی، فرهنگ و دانش ایمنی را ارتقاء بخشیم.

شعار امسال برای بزرگداشت این روز  "همکاری همه جانبه دستگاه های ملی و محلی با مردم برای کاهش ریسک مخاطرات طبیعی" انتخاب شده است که نشان می دهد که کاهش خطر بلایای طبیعی بدون حضور همه جانبه و همکاری مردم و مسئولین و با یک صدای واحد و عزمی راسخ امکان پذیر نمی باشد.

در عصر حاضر که مخاطرات مرتبط با تکنولوژی و پیشرفت های صنعتی  حوادث، مخاطرات انسان ساخت نیز به بلایای طبیعی نیز اضافه شده اند باید با اجرای دقیق ۴ فاز مدیریت بحران شامل:۱_پیشگیری۲_آمادگی۳_مقابله۴_ بازسازی و باز توانی جهت حصول به نتیجه اصلی یعنی «مدیریت کاهش خطر حوادث وبلایا »اقدامات و گامهای موثرتری برداشت. علاوه بر این ما باید همواره در طول سال آمادگی لازم برای زمان وقوع و افزایش تاب آوری جامعه در بلایا و به حداقل رساندن آسیب و خسارات جانی و مالی ناشی از آن ایجاد کنیم.

آنچه در ارتباط با مواجهه درست با بلایای طبیعی باید در اولویت قرار گیرد افزایش میزان آمادگی و تاب آوری استان شامل؛ ارتقاء زیرساخت ها، توجه بیش از پیش به ایمنی سازه ای، غیر سازه ای و عملکردی، افزایش توجه مسئولین و دستگاه های ذیربط به مباحث ایمنی و در نهایت افزایش دانش، نگرش و مهارت های مواجهه با بحران در بین شهروندان عزیز استان می باشد. امید است با توجه به نفوذ خوب رسانه ها در بین مردم و کار قوی رسانه‌ای در استان، شاهد نقش آفرینی هر چه بیشتر اصحاب رسانه در ارتباط با انتقال و انتشار توصیه های ایمنی و بهداشتی در این زمینه برای ارتقاء آگاهی های مردم باشیم.

 

 

 

کلید واژه ها: معاون بهداشتی مرکز بهداشت استان مرکزی بلایا و حوادث طبیعی


نظر شما :