دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان مرکزی

امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میردر جهان و کشور هستند.

۰۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۳ کد : ۲۳۶۱۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۹۳۴
چهار بیماری عمده غیرواگیر (بیماری های قلبی عروقی،سرطان،دیابت وبیماری های مزمن تنفسی) به ترتیب مسئول ۶۸ درصد از مرگ ومیرها درجهان و ۷۲ درصد از مرگ ومیرها در ایران می باشند .
امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میردر جهان و کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، معاون  بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت آغاز هشتمین دور پویش ملی مبارزه با سرطان در سال  ۱۴۰۰ گفت:

امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میردر جهان و کشور هستند. چهار بیماری عمده غیرواگیر (بیماری های قلبی عروقی،سرطان،دیابت وبیماری های مزمن تنفسی) به ترتیب مسئول 68 درصد از مرگ ومیرها درجهان و 72 درصد از مرگ ومیرها در ایران می باشند . بدیهی است عامل مسبب این 4 بیماری ریشه در سبک زندگی و رفتارهای افراد : رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، دخانیات ومصرف الکل دارد.در حال حاضر با افزایش امید به زندگی وبالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات ، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و ... بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان ها  در حال افزایش است که می توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را درمان نمود.

سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

دغدغه ای که امروزه سرطان را به عنوان یک معضل بهداشتی در سطح جهان معرفی می کند و مبارزه با آن را جزو اولویت های بهداشتی درمانی قرار می دهند ، رشد رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح جهان و به خصوص در کشور ما می باشد. 

در تمام نظام های بهداشتی دنیا، توجه به برآورد هزینه اثربخشی پیشگیری وبعد از آن تشخیص زودهنگام در اولویت است، بنابراین در حال حاضر تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطان ها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه ای محسوب می شود چرا که  که پیشگیری از بروز سرطان ها با کنترل عوامل خطر مقدور، وتشخیص زودهنگام با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان ها امکان پذیر است .تخمین زده    می شود که بیش از یک سوم تمام موارد سرطان ها قابل پیشگیری ویک سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام ،بالقوه درمان پذیر می باشند.

15 بهمن ماه مطابق با 4 فوریه توسط WHO به عنوان روز جهانی مبارزه با سرطان نام گذاری شده است . سرطان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت در ایران است که مبارزه با آن، نیازمند برنامه ریزی مسؤولان و جلب مشارکت مردم است به دلیل اهمیت وابعاد موضوع وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی 8 تا 15 بهمن ماه را عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان در نظر گرفته است .در همین راستا وبا توجه به نامه مدیر کل محترم دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت متبوع با تاکید بر اجرای موفقیت آمیزهشتمین دور ازاین  پویش در سال 1400 با در نظر گرفتن اهم برنامه های این پویش ملی و با تاکید بر مداخلات مبتنی بر اولویت های منطقه ای انتظار می رود با حضور ومشارکت همه جانبه کلیه معاونین در سطح دانشگاه ، خبرگان،گروه های مرجع وسیاستگذاران ومجریان خارج حوزه دانشگاه و سازمانهای مردم نهاد و خیریه و....اقدامات اجرایی این پویش با انتقال مفاهیم آموزشی ،افزایش آگاهی از عوامل خطر سرطان وعلایم ونشانه های آن ،اصلاح باورهای نادرست،ترویج وافزایش انگیزه در تشخیص بهنگام وغربالگری در راستای پیشگیری وکنترل ودرمان به موقع سرطان طی بازه زمانی  بهمن ماه ،تحقق یابد .

شعار پویش

شعار اصلی: "فاصله ها را کم کنیم"

 

● فاصله بی خبری از عوامل خطر سرطان تا دانستن آنها

● فاصله بی خبری از علایم و نشانه های سرطان تا دانستن آنها

● فاصله شناسایی یک فرد مشکوک به سرطان تا تشخیص قطعی او

● فاصله تشخیص تا شروع درمان

● فاصله دسترسی شهرهای توسعه یافته و شهرهای کمتر برخوردار و روستاها به امکانات

● فاصله  دارا و ندار

● فاصله گروه های سنی مختلف به خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی

● فاصله بین دسترسی به انواع خدمات تشخیصی و درمانی

روز شمار هفته پویش ملی مبارزه با سرطان در سال 1400

8 بهمن 1400- پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی

9 بهمن 1400- پیشگیری از سرطان با محیط سالم

10 بهمن 1400- سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن

11 بهمن 1400- سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها(با تاکید بر مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان در پاندمی کرونا)

12 بهمن 1400- سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی

13 بهمن 1400- سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن

14 بهمن 1400- سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه

15 بهمن 1400- مدیریت سرطان در کودکان و جوانان

در راستای اجرایی شدن برنامه غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان در زنان 30 تا 70 سال وسرطان دهانه رحم در زنان 30 تا 60 سال وسرطان کولورکتال در زنان ومردان50 تا 70 سال  از سال 1396 در قالب برنامه های خدمات نوین سلامت (ایراپن) در سطح دانشگاه،به گروه هدف برنامه در جمعیت  تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه می نمایم جهت بهره مندی از خدمات پیشگیری( غربالگری وتشخیص زودهنگام) به مراکز و پایگاه های سلامت در منطقه سکونت خود مراجعه نمایند .

کلید واژه ها: بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت مرکز بهداشت استان مرکزی


( ۶ )

نظر شما :