نکات تغذیه ای در کودکان مبتلا به اومیکرون

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۸ کد : ۲۴۱۵۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۲۳۳۰
• نحوه تغذیه کودکان مبتلا به کرونا در شرایطی که میزان ابتلای آنان در پیک ششم افزایش یافته، پرسشی است که کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به آن پاسخ داده است.
نکات تغذیه ای در کودکان مبتلا به اومیکرون
  • به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، مشخص شده سویه اومیکرون بسیار مسری است و کودکان همچنان در معرض خطر ابتلاء به عفونت هستند، زیرا متأسفانه در افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند از جمله کودکان نیزسرعت انتشار بیشتر گزارش شده است. بهترین شیوه جلوگیری از ابتلاء به کرونا این است که در ابتدا اگر در خانواده فردی مبتلا به کرونا شد کودکان را از فرد مبتلا دور نگهداریم و در مرحله دوم، والدین مراقب باشند در فضاهای عمومی که حضور دارند به بیماری کرونا مبتلا نشوند و در مرحله سوم اگر کودکان به هر دلیل وارد فضاهای عمومی می‌شوند والدین زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را به آنها توصیه کنند.
  • استفاده از ماسک بیشتر برای کودکان بالای دو سال اولویت دارد و برای کودکان زیر دو سال توصیه به استفاده از ماسک نمی‌شود و باید والدین رعایت فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.
  • کودکان مبتلا به سوء تغذیه یا کودکانی که به هر دلیل تغذیه خوبی ندارند، بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به امیکرون هستند در حالیکه مصرف مواد غذایی سالم آنها را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.
  • نحوه تغذیه کودکان مبتلا به کرونا در شرایطی که میزان ابتلای آنان در پیک ششم افزایش یافته، پرسشی است که کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به آن پاسخ داده است.
  • در طول مدت درگیری کودک با ویروس، استفاده از هرگونه مواد غذایی فرآوری شده مثل چیپس، سوسیس، کالباس، پفک، کنسرو‌ها و حتی کیک و بیسکوئیت صنعتی توصیه نمی‌شود
  • در صورت ابتلا کودک به بیماری امیکرون مادران نکات زیررا مد نظر داشته باشند :
  1. در کودکان کمتراز ۶ماه  تغذیه با شیر مادر یا شیر مصنوعی (در شیرخورانی که شیر مادرخوار نیستند) به صورت مکرر ادامه داشته باشد.
  2. تغذیه با شیر مادر همراه با غذاهای کمکی متناسب با سن در کودکان بالای ۶ماه ادامه داشته باشد.
  3. مادردستهای خود را قبل از غذا دادن به کودک کاملا  بشوید.
  4. آب و مایعات گرم نظیر انواع سوپ ها و آش های محلی سبک مانند آش برنج و آش سبزیجات به کودک داده شود.
  5. آب میوه تازه و به ویژه مرکبات ( پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی( به عنوان میان وعده به کودک  داده شود.
  6. از غذا دادن به کودک در صورتی که خواب آلود است خودداری شود.
  7. اسباب بازی های کودک نیز بطور مرتب شستشو  داده شود.
  8. برای  جبران کاهش اشتهای کودک  تعداد دفعات تغذیه کودک را  به ۵-۶بار در روز و با حجم کم برسانید.
  9. برای  افزایش تمایل کودک به غذا خوردن ،غذای کودک را  با استفاده از مواد غذایی رنگی مانند هویج، کدو حلوایی، نخود فرنگی، گوجه فرنگی و لوبیا سبز جذاب نمایید.  
  10. جهت افزایش منابع غذایی حاوی پروتئین، آهن، روی، ویتامین های A, C در غذای کودک  از همه گروههای غذایی اصلی در هرم غذایی کودک  و جایگزین های آنها استفاده نمایید.
  11. برای مغذی کردن غذای کودک از پودر جوانه غلات(گندم وجو )  و حبوبات (عدس – ماش ) در  سوپ، فرنی و کته برای کودکان زیر یک سال استفاده کنید.
  12. برای مغذی کردن غذای کودک بالای یک سال پودر جوانه غلات(گندم وجو )وحبوبات (عدس – ماش و... )  را  به غذای کودک بالای یک سال اضافه نمایید.
  13. برای بالا بردن  پروتئین  دریافتی کودک از انواع حبوبات مانند عدس، ماش و حبوبات محلی کاملا پخته شده به غذای کودک اضافه  نمایید.
  14. عصاره  استخوان قلم گوسفند یا گاو را به غذای کودک بیمار اضافه نمایید.
  15. برای مغذی شدن غذای کودک در سوپ یا آش  یا ماکارانی  یا برنج کودک تخم مرغ کاملا پخته شده  را رنده نمایید.
  16. برای مقوی کردن غذای کودک یک قاشق مرباخوری کره، روغن زیتون یا روغن مایع اضافه نمایید.
  17. غذای کودک  را به صورت  تازه تهیه نمایید .
  18. در زمان بیماری از غذاهای مورد علاقه کودک درزمان سلامت استفاده کنید.
  19. در زمان غذا دادن به کودک بیمار صبور باشید.

·مراقبت های تغذیه ای در دوران نقاهت بیماری امیکرون:

  1. برای جبران وزن از دست رفته و تامین انرژی بیشتر، تعداد وعده های غذایی )یک وعده غذایی اضافی( پس از بیماری  را تا حداقل  2 هفته ادامه دهید.
  2. حتما در زمان نقاهت بعد از بیماری غذای کودک را مقوی ومغذی نمایید.

کلید واژه ها: سویه اومیکرون مرکز بهداشت استان مرکزی


( ۳۳۲ )

نظر شما :